Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av mathias-ws
Hej. Tänkte byte soppafilter på min 940 (B239FB). Skulle vilja veta vart det sitter och hur man gör, har aldrig bytt soppafilter någon gång så jag har inte en aning om hur man gör.

Väldigt tacksam för svar!!!!

MVH/ Mathias
av Addekarlsson
Sitter i en vagga under bilen, tillsammans med en soppapump. Strax bakom förarstolen ungefär.
Släpp ner vaggan, lossa filtret.
Sen behöver du några blocknycklar för att lossa banjoskruvarna. Dom sitter ganska hårt.
För att få så lite spill som möjligt brukar jag använda såna där låstänger för bromsslangar, som jag nyper ihop soppaslangarna med på båda sidor om filtret.
Bild
Artikelnr 19-190 på Biltema.
Glöm inte byta alla 4 kopparpackningarna samtidigt.

Mvh/ Adde
av Henry
När du ska skruva loss slanganslutningarna i filtrets båda ändar händer det ibland att muttern som sitter inne i filtret snurrar med bulten och som då inte lossar. Då gäller det bara att med en liten rörtång eller polygrip trycka åt extra kraftigt på filtrets sexkantprofil för att hålla fast muttern som sitter innanför plåten på filtret.
Lycka till.
av mathias-ws
Tackar för svar (RO) ...ska försöka fixa nästa vecka

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]