Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av skaalman
Fick problem med bilen i helgen då den inte startade, startmotorn gick runt och den tände en gång för att snabbt dö igen. Efter detta så tände den inte mer trots otaliga försök och startmotorn gick som den skulle. Åkte tillbaka till bilen dagen efter för att se om den ville starta, och till min förvåning så fungerade allt så fort jag vred om nyckeln.

Har märkt av detta 5-6 ggr tidigare de senaste 2 månaderna, att den tänder och dör men den har alltid startat efter ett par försök.
Har även haft problem med att den oftast inte startar första gången jag vrider om nyckeln oavsett hur länge jag kör på startmotorn, men så fort jag vrider av och på igen så startar den omedelbart. Svärfar som ägde bilen innan informerade att han haft samma problem, att den startar på andra försöket, och det har han haft under många år.
Har även märkt av att varvmätaren har svajat litet vid kallstart samt vid tomgång i vissa fall.

Stiften är nyligen bytta så det är inte några problem med dom iaf.

Är i grunden ingen bilmek men har ok koll på hårvaran, men när det gäller bil-el så ger jag upp.
Har ingen lust att lämna in den till verkstad då det lätt kan dra iväg mer än vad bilen är värd.

Tacksam för svar.
av Rådlös
Glappkontakt i tändningslåset?
Hade du haft lite mer intresse för ellära och bilel, så hade du kanske kunnat tjuvkoppla tillfälligt för att konstatera om det var glappkontakt eller inte. Nu är du i ett sådant läge att du måste ändå begära hjälp av någon kunnig. Det är inte av elakhet som jag säger det, men det kanske inte är försent att lära sig?
av skaalman
Rådlös skrev:Glappkontakt i tändningslåset?
Hade du haft lite mer intresse för ellära och bilel, så hade du kanske kunnat tjuvkoppla tillfälligt för att konstatera om det var glappkontakt eller inte. Nu är du i ett sådant läge att du måste ändå begära hjälp av någon kunnig. Det är inte av elakhet som jag säger det, men det kanske inte är försent att lära sig?
tändningslåset är utbytt under min tid som ägare, så det är inte problemet.
Lär mig mer än gärna, har helt ok grundläran i el men i just bilar så känner jag mig lost.
NilsO skrev:Vad är det för årsmodell, och vilken motor är det?
Årsmodell -90
Motor: B230F
av NilsO
I 740 med B230F finns ett tändsystem och ett bränslesystem som är ganska skilda från varandra. Något av dem krånglar. Ett bra sätt att få reda på vilket är att se efter om det finns gnista när motorn inte startar. Gör det det är det med all sannolikhet ett bränsleproblem. Finns det ingen gnista får man leta på tändsidan.

Bränslesystemet (LH-Jetronic 2.4) och tändsystemet finns bra beskrivna i olika serviceböcker, kanske bäst i den som ibland kallas Thorsell/Auto-Info och går att låna på en del bibliotek eller säljs här: http://lafri.se/product.asp?product=8929
av skaalman
Tack, ska kolla detta. Förhoppningsvis så startar inte bilen idag då så jag kan påbörja felsökningen. Är lite segt om den stannar när man är ute och svänger och ska börja då :)
Läste något om bränslerelät som ofta kärvar och kan vara orsaken till att den har problem att starta ibland.
av skaalman
Problemet åtgärdat, bilen startade inte och jag hörde inte att bränslepumpen gick så jag bussade till mekonomen och köpte ett relä.
När jag kopplat in det nya så startar bilen direkt. :)

Verkar som att det har varit dåligt i 10 år utan att ha åtgärdats. 8)

Hej igen! Honat cylindrar bytt kolvringar och vevl[…]

Visa din semesterbil(d)

Nästa tur, stop München och Salzburg inn[…]

Bromsvätskebehållare

Var sitter bromsvätskebehållaren p&arin[…]

Elpriset

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/K8MWJE/rege[…]