Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har problem med gamla 740:n igen...
Igår gick den som en klocka när den kördes in i garaget. I morse tände den till och dog. Igen bränsle tillförsel visade det sig. OK, bräslepumpem har väl lagt av tänkte jag...
Borde kolla säkringen först...där hittar jag en härdsmälta runt denna säkring :( Säkringen var ihopsmällt med säkringsboxens plast. Fick mer eller mindre hacka loss säkringen och då visade det sig att den såg hel ut! :shock:
Säkringen var på 25A vilket den ska vara. Borde den inte gå innan den smälter?

Vad gör man nu då? Är det bara att bogsera till verkstad eller är det kanske inte så knivigt att fixa själv för en normalhändig?
Senast redigerad av 1 Massa, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ta bort tändaren och ramen runt den. Två skruv innanför och ta bort facket ovanför säkringshållaren.
Hela elcentralen sitter med ett par hakar på sidorna, sen kan du dra ut och vända på den. Kabelhärvan är inte direkt smidig, så man får bråka lite med den.
Lossa kablarna till säkringen på baksidan. Antingen kan du skaffa en lös säkringshållare, eller se om du kan hitta en hållare i centralen som inte används och flytta kablarna dit. Märk upp det bak på askkoppen och i instruktionsboken så slipper nästa ägare klia sig i skallen. (eller du själv om ett år när du glömt vart du flyttade den:o)
Säkringen var på 25A vilket den ska vara. Borde den inte gå innan den smälter?
Säg att du har haft dålig lite dålig kontakt och ett spänningsfall på 1 volt vid säkringen. Om pumpen drar 10 A blir det en effekt på 1*10=10W där. Det räcker gott för att smälta plast. En liten lödpenna på 15W kommer upp i 300ºC...
Användarvisningsbild
av Massa
Tack för svaret Sparkz!

Tänkte ta tag i den där bilen ikväll...
Har köpt en ny bränslepump och en lös säkringshållare, men om jag förstår dig rätt så behöver pumpen inte vara trasig, utan härdsmältan orsakades av dålig kontakt vid säkringen...? (Jag är tyvärr ganska kass på el.... :???: )
Jag trodde ju att det måste vara ett fel i bränslepumpen som orsakade smältan.
Användarvisningsbild
av Massa
Bränslepumpen var OK!
Satte dit ny säkringshållare (Biltema 9:50:- :D ) + ny säkring.
Rengjorde kopplingarna på pumpen.
Nu funkar allt bra igen.

Tack för hjälpen!

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]