Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Martin H
Den kod jag fick fram är 1-6-1

Väntar med spänning...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Martin H skrev:Den kod jag fick fram är 1-6-1

Väntar med spänning...
1-6-1 Solgivare signal felaktig.

Nu gäller det bara att ta reda på vad en solgivare är och sitter!? :roll:
av Martin H
Tack för infon Jocke. Det var ett intressant svar.

Ja man kan ju allt undra vad en solgivare är och var den sitter. Och framförallt kan man ju fundera på varför en "solgivare" gör att det inte kommer någon luft alls... Rent spontant känns inte sambanden så stora men det är ju som sagt bara en känsla.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Martin H skrev:Tack för infon Jocke. Det var ett intressant svar.

Ja man kan ju allt undra vad en solgivare är och var den sitter. Och framförallt kan man ju fundera på varför en "solgivare" gör att det inte kommer någon luft alls... Rent spontant känns inte sambanden så stora men det är ju som sagt bara en känsla.
Solgivaren har till uppgift att minska temperaturen i passagerarutrymmet vid starkt solsken. Var den sitter på 740'n har jag ingen aning om...

Detta känns inte relevant i samanhanget då det inte kommer någon luft... Om inte det är så att, eftersom det är kallt ute så håller sig spjällen stängda tills värmeelementet är varmt!? Men jag förmodar att du kört en stund så motorn blivit varm... :roll:
av Martin H
Läste följande i en annan tråd om AC problem:
----
Klimatstyrenheten (CCM) (för ECC) använder signalen från solgivaren för att kompensera hög solintensitet genom att sänka temperaturen på ventilationsluften, ändra luftdistributionen och öka hastigheten på kupéfläkten.
----

Om det nu kommer en felaktig signal (eller ingen alls) från solgivaren (som kan påverka luftdistributionen) så stängs kanske alla spjällen automatiskt. Frågan är om man kan koppla förbi den på något sätt.

Och nej, det blir ingen skillnad när bilen är varm.
av Addekarlsson
Solgivaren bär synas, eftersom den reagerar på ljus. I den 780 jag hade tidigare satt solgivaren mitt på instrumentbrädan. En liten plastplugg med ett "öga" på.
I min 960 sitter den i högtalargallret på passagerarsidan, tillsammans med blinkdioden för larmet (tror den sitter där i alla fall, inte kollat så supernoga).
Så kika runt och leta en lins som är ett par mm stor bara.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Martin H skrev:Läste följande i en annan tråd om AC problem:
----
Klimatstyrenheten (CCM) (för ECC) använder signalen från solgivaren för att kompensera hög solintensitet genom att sänka temperaturen på ventilationsluften, ändra luftdistributionen och öka hastigheten på kupéfläkten.
----

Om det nu kommer en felaktig signal (eller ingen alls) från solgivaren (som kan påverka luftdistributionen) så stängs kanske alla spjällen automatiskt. Frågan är om man kan koppla förbi den på något sätt.

Och nej, det blir ingen skillnad när bilen är varm.
Om jag fått rätt info...så ligger resistansen på 35 kohm (ljust) och
10 mohm eller mer (Mörkt).
Man skulle rent tekniskt kunna byta ut solgivaren mot ett 10 mohm's motstånd, vilket skulle simulera natt = ingen gassande sol!

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]