Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Har du haft anledning att misstänka att vevaxelgivaren är trasig?
Det är så enkelt att om vevaxelgivaren är trasig så får man varken tändgnista eller bränslepulser. Den ger "klarsignal" till styrdatorn att allt är OK, om det stämmer. Startmotorn är det enda som fungerar om det inte stämmer. Sedan kan det naturligtvis vara glappkontakt till och från, men det borde man nästan ha uppmärksammat. Det finns en skarvkontakt på kabeln. Den kan man ju öppna och kolla så det inte är oxider etc. etc. I skarvkontakten skall det vara vaselin, så det är inget fel om det är fullt med "klet" där i.
Du frågar om hur man mäter i det fall man vill göra detta. Det går utmärkt att göra i skarvkontakten. Använd en ohmmeter. Jag minns inte exakt, men det bör vara 300 - 400 ohm om det är rätt.
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
ett litet instick här.. Hur gör jag för att få bort vevaxelgivaren/givarna på min b230ET.. ? har frågat förut och då fick jag till svars att jag skulle knacka och banka lite.. detta resulterade i att hela höljet gick sönder.. Så nu vill jag veta hur är det enklaste viset att ta bort dessa givare ?

Mvh Kallonen
av bertan82
Rådlös skrev:Har du haft anledning att misstänka att vevaxelgivaren är trasig?
Det är så enkelt att om vevaxelgivaren är trasig så får man varken tändgnista eller bränslepulser. Den ger "klarsignal" till styrdatorn att allt är OK, om det stämmer. Startmotorn är det enda som fungerar om det inte stämmer. Sedan kan det naturligtvis vara glappkontakt till och från, men det borde man nästan ha uppmärksammat. Det finns en skarvkontakt på kabeln. Den kan man ju öppna och kolla så det inte är oxider etc. etc. I skarvkontakten skall det vara vaselin, så det är inget fel om det är fullt med "klet" där i.
Du frågar om hur man mäter i det fall man vill göra detta. Det går utmärkt att göra i skarvkontakten. Använd en ohmmeter. Jag minns inte exakt, men det bör vara 300 - 400 ohm om det är rätt.

Nej, bara felsöker och funderar vad felet kan vara.. Men den tänder till på stargas så det är inte vevlägesgivarn som är problemet. Jag ska plocka lite med soppapumpen och se om det är något strul med den, det borde vara den som är felet nu men vi får se
emblemwraps -crome delete

Ngn som använt dessa och som kan säga bu[…]

Köpa en tidig XC90?

De riktigt tidiga har Volvo on call på 2G/3[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]