Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Bytade till sportluftfilter i min 940 drygt en månad sedan. Blev skitbra förutom att efter bytet började bilen ladda på tok för mycket. Och jag som inte är så bilkunnig körde ialf en vecka efter att problemet uppstått utan o märka något, trodde det var luftfiltret som tjöt lite extra. :oops: Men sen när den började misstända/spika/skenladda? (vet inte vad det heter) (den rycker till och stänger av gaspådraget), så insåg jag att något var fel. Så lät en mekaniker provköra och han trodde laddet låg över 2 bar :S har kollat runt en del med folk som har liknande problem men inte hittat något riktigt vettigt svar tycker jag! Tror att allt är original förutom sportluftfilter och en 712 sachs tryckplatta som tillkommit under mitt ägande.

Kan det vara så att jag kommit åt någon laddtrycksslang/vakumslang eller lyckats på något sätt öka laddet under bytet av luftfiltret?
För den laddade inte så här mycket innan bytet av luftfiltret för samma mekaniker körde den även före bytet av luftfiltret och tyckte den gick perfekt.
Vad finns det annars som skulle kunna orsaka plötsligt ökat laddtryck?

Blev även lite rädd när en kompis sa: kör du en vecka med det laddet så kommer motorn sprängas! Så självklart kör jag den väldigt lugnt nu o låter accelerationerna ske utan hjälp av turbon :) men kan det ha hänt något farligt under den tiden då jag var ovetande om problemet? Kan något ha tagit stryk? ??:-/

Tack på förhand

Nedan en bild på tändningslåset o[…]

Piggare vid låga varv, där kompressorn […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??