- sön 07 apr 2013, 21:52
Hejsan!
Jag är C++ och Arduinoprogramerare och har stort intresse för kemi och elektronik samt mekanik. Håller på utbilda mig till ingenjör inom maskinteknik.
Jag har länge funderat varför 740 måste dra så mycket jämfört med andra bilar och jag har tänkt igenom det här noga. Jag har en Volvo 740 med B230F och M47 låda från 1988. Styrsystemet är LH 2.2.
I detta inlägg så kommer jag räkna upp punkter som listor.
Jag har tänkt och serva bilen:
Sen har jag tänkte modifera om motorn:
Men då är det sist....styrstystemet. 740 har ju ett väldigt omodernt styrsystem. Hur mycket tror ni man kan få ner om man optimerar det med Arduino? På bensin så drar 740 0.70 vid landsväg. Tror ni att man kan få ner den 0.50 liter milen vid långkörning?
Jag funderar på att programera så det blir en sekventiellt insprut och "datorn" strävar efter att få en optimal förbränning dvs 1 del bränsle och 14.7 delar luft.
Jag vill inte köpa liten bil för det ger absolut inget. Jag har kollat på småbilar och dem drar väldigt mycket vid långkörning men inte stadskörning.
Jag är C++ och Arduinoprogramerare och har stort intresse för kemi och elektronik samt mekanik. Håller på utbilda mig till ingenjör inom maskinteknik.
Jag har länge funderat varför 740 måste dra så mycket jämfört med andra bilar och jag har tänkt igenom det här noga. Jag har en Volvo 740 med B230F och M47 låda från 1988. Styrsystemet är LH 2.2.
I detta inlägg så kommer jag räkna upp punkter som listor.
Jag har tänkt och serva bilen:
- * Nya tändstift
* Nytt bränslefilter
* Ny fördelare
* Nya tändkablar
* Nytt luftfilter
* Ej bromsar som ligger på
* Ej läkande avgassystem
* Ny rotor
* Nytt oljefilter
* Ny olja
Sen har jag tänkte modifera om motorn:
- * Plana toppen - Behöver gasa mindre för att behålla jämn hasitghet vid långkörning
* Byta till modernare spridare - Bättre finfördelat
* Byta till 92 gradare termostat - Mer värme i motorn
* Större förvärmning - Varm luft i motorn
Men då är det sist....styrstystemet. 740 har ju ett väldigt omodernt styrsystem. Hur mycket tror ni man kan få ner om man optimerar det med Arduino? På bensin så drar 740 0.70 vid landsväg. Tror ni att man kan få ner den 0.50 liter milen vid långkörning?
Jag funderar på att programera så det blir en sekventiellt insprut och "datorn" strävar efter att få en optimal förbränning dvs 1 del bränsle och 14.7 delar luft.
Jag vill inte köpa liten bil för det ger absolut inget. Jag har kollat på småbilar och dem drar väldigt mycket vid långkörning men inte stadskörning.
Volvo 740 -88 Såld
Volvo 740 - 88b Såld
Volvo 850 -92 Såld sedan krockad (inte jag)
Volvo XC70 I -98 Bruksbil.
Volvo 740 - 88b Såld
Volvo 850 -92 Såld sedan krockad (inte jag)
Volvo XC70 I -98 Bruksbil.

- By Lelleprinter