Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jeckemecke
Hej, ny medlem på forumet idag :)

Min 740 dör plötsligt under körning helt slumpmässigt. Det kan hända efter 5km eller efter 15mil. Den har även fungerat fint, men efter att den varit parkerad i 1h så vägrar den att starta. När man får igång den så går den som om inget hade hänt, inga missljud eller liknande.

Jag har självklart letat runt på diverse forum och sökt info, och hittills har jag testat att byta både bränslepumpsrelä, samt tändmodul utan resultat.

Bilen har bara gått ca 10-tusen mil och den har stått stilla ganska länge. Ingen är service är gjord på 4000mil (pga förra ägaren :???: ) Jag har oljefilter, bränslefilter och tändstift hemma nu, men tveksamt om detta skulle hjälpa. Det enda jag bytt nu är luftfilter.

Några funderingar om vad det kan vara:

Tändmodul - BYTT
Bränslepumpsrelä -BYTT
Bränslepumpssäkring - BYTT
Hallgivare/Svänghjulsgivare (om jag har någon)
Bränslepump
Tändspole
Spridarrelä (om jag har någon)
Bränsletrycksregulator

Är jag rätt ute, eller helt fel? Måste jag byta allt av det jag skrev, en sak i taget eller finns det någon som vet vad det kan vara? Bilen startade inte en morgon, så tror inte man kan härleda det till att den är varm.
av rid54
Nu kan jag inte din modell specifikt, men oftast brukar man kunna höra bränslepumpen när man slår till tändningen. Den ska gå en sekund eller så och om det inte är alltför bullrigt runtomkring kan man höra den gå lite. Sedan ska den starta medan startmotorn arbetar. Även om den inte gör detta sista, bör trycket räcka till en start. Om du inte hör pumpen alls, bör dess matning undersökas.

Totaldöd motor kan också vara något i tändningens lågspänningskretsar. Alla förbindelser med fördelaren och tändspole måste kollas noga och vara rena o blanka. Förslaget från SA4AQS är bra att ta till sig; sprickor kan leda till överslag och annat elände på högspänningssidan; smuts, fukt och olja likaså.

En kass tryckregulator borde inte döda motorn helt och sannolikt är sådana fel mer "permanenta".
Mvh
/RID
av jeckemecke
rid54 skrev:Nu kan jag inte din modell specifikt, men oftast brukar man kunna höra bränslepumpen när man slår till tändningen. Den ska gå en sekund eller så och om det inte är alltför bullrigt runtomkring kan man höra den gå lite. Sedan ska den starta medan startmotorn arbetar. Även om den inte gör detta sista, bör trycket räcka till en start. Om du inte hör pumpen alls, bör dess matning undersökas.

Totaldöd motor kan också vara något i tändningens lågspänningskretsar. Alla förbindelser med fördelaren och tändspole måste kollas noga och vara rena o blanka. Förslaget från SA4AQS är bra att ta till sig; sprickor kan leda till överslag och annat elände på högspänningssidan; smuts, fukt och olja likaså.

En kass tryckregulator borde inte döda motorn helt och sannolikt är sådana fel mer "permanenta".
Mvh
/RID
Jag testade med fel modell av bränslepumpsreläet, som är till en nyare modell. Det reläet startade pumpen innan motorstart men inte det relä som ska sitta i bilen. Pumpen hörs ganska väl annars när bilen är igång.

Måste jag mäta kablarna eller räcker det med att jag tittar på kontakterna? Har ingen spänningsmätare hemma.

Och högspänningssidan kommer efter tändspolen?
sicnarf skrev:Dina tändstift kanske inte är bytta på 4-6000 mil. Skruva ur dem och kolla. Byt till nya om de ser dåliga ut.
Har du bytt olja och oljefilter? Ta ut felkoder. http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a
Nej det stämmer, som jag skrev i originalposten. Jag kan byta dem, men om det är tändstiften känns det som att den skulle gå lite mer hackigt, istället för att plötsligt kasta in handduken. Olja är inte heller bytt, ska göra det när farsan tar ut sin oldsmobile från garaget, och då måste snön bort först :)

Jag har ingen felkodsavläsare i min bil. Det är en 88-a men den är byggd 87. Jag har tex ingen kat på den.
av JE Jr
Hallgivaren i fördelaren är känd för att den kan haverera/glappa. Vi hade så på en bil när jag var liten. Skitsvårt att lokalisera för oss då. Bilen kunde gå hur bra som helst, tvärdö, sen startade den snällt igen och gick ett tag.

Tändslutsteg på vänster innerskärm?

Men jag tycker ändå du ska byta bränslefilter som du har hemma. Det är lite sulligt och du behöver ett par kopparpackningar, men det är ju billigast iallafall.
av rid54
I första steget räcker det nog med att kontrollera anslutningar, kablar går rätt sällan av inuti, men kontakter oxiderar och trasslar rätt ofta. En mätare behövs inte för detta.

"Högsrpäningssidan" är efter tändspolen, dvs kablar till fördelare och tändstift, inklusive själva fördelaren med rotor.
Mvh
/RID
av jeckemecke
Något man behöver tänka på när man tar bort fördelarlocket och kollar rotorn om man har en B230E? Har läst att man måste justera tändningen, och det verkar lite klurigt.

Törs jag gissa att den hamnar i ett prisl&aum[…]

Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]