Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jimmyaslund
Tjejen backade in i en snödriva och råkade i paniken slita i växelspaken, förmodligen uppåt. Nu går den att trycka både upp och ner och ibland kan växlarna vara svåra att få in om den är kall framför allt.

Vad kan ha gått sönder?

Mvh
Användarvisningsbild
av päpplet
Sitter en låsring som håller i spaken och förmodligen så lossnade den
av jimmyaslund
Hur kommer man åt den? Kan typ inget om bilar, räcker det att ta bort damasken och det eller måste jag under bilen ?'

Ge gärna en förklaring så en idiot som jag fattar :)

mvh
Användarvisningsbild
av päpplet
Hmm, jag tror du ska komma åt den inifrån bilen men jag kommer inte riktigt ihåg. Där får någon annan svara.

Men hela spaken går alltså att lyfta uppåt?
av jimmyaslund
päpplet skrev:Hmm, jag tror du ska komma åt den inifrån bilen men jag kommer inte riktigt ihåg. Där får någon annan svara.

Men hela spaken går alltså att lyfta uppåt?
Jo den går att lyfta en bit sen trycka ner den så det "knorrar" mot något
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Är det en vanlig m47-låda du har, så vet jag att det sitter en ganska stor låsring underifrån bilen - den ser till att växelspaken sitter på sin plats. Utan låsringen går spaken att dra upp och trycka ner, med följden att det blir knepigt att växla.

Jag skulle säga att denna ring är lättast att få på plats underifrån - samtidigt som någon trycker ner växelspaken innifrån bilen, därför att det kan vara knepigt att få låsringen att hamna i spåret där den skall vara.

Alltså inget stort ingrepp, men en låsringstång är att rekommendera.

/Jeppe
Nya skärmarna

Stänkskärmar?

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]

Ladd problem Volvo 760

Då tror jag inte du mäter rätt, du[…]

Hej ! Lägg in en liten karta från te.x […]