Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej.
Tänkte höra om lite hjälp med min 960.
Jag vill kunna komma förbi startspärren (larmet).... och undrar om man kan koppla förbi de?

Det sitter en ring runt nyckeln som känner av ett chips i nyckeln. Det är två svarta trådar till ringen. Undrar om det är en frekvens till nån databox eller om det bara är att bygla dem?

Kanske lite konstig fråga, men skrik om ni inte förstår ;)
Tacksam för all hjälp.
/ Anna
av rid54
Hej.

Såg att frågan inte fått någon kommentar. Om du tänker efter kanske det inte är så konstigt... vem vill lämna ut info om hur man kör iväg någons bil utan samtycke? Jag tror inte jag går över några gränser genom att nämna att detta handlar om att bilen identifierar nyckeln, genom att kolla dess identitet. Detta sker genom meddelanden via radiofrekvens mellan bilen och nyckeln, där den senare identifierar sig med ett inbyggt "chip". Nyckeln är en s.k. transponder; den uppfattar en radiosignal (som också ger energi till nyckelns chip) och sänder tillbaka sin ID-kod, som bilen läser. Inget man byglar, kan jag säga. Ny nyckel gäller nog om man tappat sina original...

Mvh
/RID

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&a[…]

Elpriset

Artikeln i länken säger inget om hur h[…]