Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 164forever
Jag höll på o bytte o-ringarna till spridarna i höstas. Nu funderar jag på om jag lyckades göra något med termotidkontakten eller kabeln till denna,
då bilen, en 745a, -88, med B230E inte vill starta när det har blivit kallt. Om den startar, går den väldigt dåligt.
Frågan är alltså, vilken färg och vilket utseende överhuvudtaget har kabeln till termotidkontakten?
av 164forever
Det var tydligen inget fel på termotidkontakten eller kablarna.
Det fanns ström i både kallstartsventilen o tillsatsluftsliden.

Men nu har jag större problem!
Den startade efter en stund med startgas igår o gick ett par minuter men var orkeslös o svarade inte på gas.
Provade en gång till. Fick den att gå en kort stund, men varvräknaren visade bara 0 (noll) varv!
Ett ytterligare startförsök, men varvräknaren rörde sig inte det minsta på starten.
Varvräknaren har gått hela tiden det dryga år jag ägt bilen o alltså "hoppat" lite vid start.
Men nu är alltså varvräknaren helt "död". Dessutom startar inte bilen alls, inte ens med startgas.

Kan det vara hallgivaren?
I så fall, är det väl enklare att byta hela fördelaren än att försöka byta bara hallgivaren?
av rd350
Hallgivaren finns som reservdel men är förhållandevis dyr, ska nitas dit och är lätt att fördärva om man är våldsam med nitarna...
av 164forever
Hej igen!
Har varit bortrest en kort vända o blev sen sjuk. Därav inget inlägg förrän nu...
Om hallgivaren har gett upp, blir det då sådana saker som jag råkat ut för, dvs varvräknaren går inte alls,
startar inte överhuvudtaget?
Vad är alltså hallgivarens funktioner?
av sicnarf
Hallgivaren ger signaler till tändstyrenheten, styrenheten fördröjer den lite beroende på varvtal, belastning mm, och skickar den vidare till slutsteget på innerskärmen som driver tändspolen. Hallgivaren ersätter alltså brytaren i ett gammalt tändsystem.

Bränslestyrenheten drar pumprelät när den får varvtalssignal från tändstyrenheten, alltså: Ingen signal från hallgivaren -ingen bränslepump.

Plocka nu fram voltmeter och kolla hallgivaren! Kontaktstycket är märkt + 0 -. + och - är matning och 0 är utsignalen. Matningen är självklar, 12 volt. Signalen ska vara nära 0 eller nära 12 volt beroende på om ett urtag i skärmkåpan är mitt för hallgivaren eller inte.
Du kan prova med en lös fördelare, koppla i kabeln, sätt på tändningen och snurra på den för hand. Då ska bränslepumpen starta, spridarna klicka och det ska finnas gnista.
av 164forever
Hej igen!
Lite uppdatering kanske skulle behövas...
Enda felet på bilen, och det var ju inte litet, var att att i princip hela tankarmaturen hade ärgat o rostat sönder
och därmed kom ju ingen soppa alls fram till huvudpumpen o senare till motorn!
Nu har jag bytt hela tankarmaturen, Volvo orig, inkl förpump o filter o slangar och nu har bilen gått som en klocka i 2 veckor!
Tack ändå för hjälpen!
Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ar[…]

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&a[…]