Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej alla.
Jag tror jag läst varenda tråd här som handlar om liknande fel som min bil har och har testat flera av råden men bilen har inte blivit bättre. Jag har rådfrågat många och nu är det er tur att få frågan.
Jag kan nästan inget om bilar ska jag kanske tillägga men bra råd ska jag kunna följa ändå hoppas jag.

Problemet:
Bilen hackar och har dåligt drag. I backar är den seg som om jag drog en fullastad husvagn efter mig. Den hackar mest när jag växlar (allra mest när jag växlar upp till 2:an) men även annars. Går bäst men inte godkänt i 4:an och 5:an och backen. Tomgången är bra.
Var och besiktigade den ändå och hade då en co-halt på 9,3 så den ska ombesiktigas snart. :(

Jag har bytt:
LMM (har tre stycken som fungerar i andra bilar. Det är rätt modell)
tändstift
hallgivare o fördelardosa
tändmodul
tändspole
kablarna mellan tändstiften och fördelardosan
bränslereläet
Tror att jag fått med allt gjort nu.

Det sista jag gjort är att koppla bort batteriet för att nollställa databoxen och bytt LMM för att se om det löste problemet men inte ens det hjälpte.

Är det någon här som har något mer förslag på åtgärd?
Senast redigerad av 1 Zenbra, redigerad totalt 0 gånger.
Du har bytt en hel del men det har inte hjälpt. Fördelarlock har du bytt redan och det hade varit mitt första tips. Jag skulle rekomendera att du byter temp givare till motorstyrning och den finns vid 3ans insug. Du kan sedan byta spridarelä vid kylbehålaren om inte det skulle hjälpa. Gör dessa saker och återkom. Det är relativt enkla och billiga saker att byta. Kanske köpa begagnat på skroten? Kolla på luftfiltret också förresten så det är fräscht och på bränslefiltret med för all del. Är bränslefiltret under bilen mycket rostigt så betyder det att det är inte bytt på länge. Dags att byta då. Sen kan felet också vara pga felaktig tändinställning. Vad gäller Co halten så är det fel på bränsle/luft blandning. Vad har du för motor? Sitter det en förgasare i den så får du serva den med ny nål kanske och rätt installation bland annat. Kan vara att ALLA dina problem,inkl hackandet är helt och hållet förgasar relaterat kanske. Lycka till med felsökandet.
Hej
Tack för ditt svar.
Jag har redan bytt spridarreläet också men glömde att skriva det.
Motorn är en B230F alltså utan förgasare.
Misstänker också att det kan ha med fördelaren att göra ändå men har ingen stroblampa för att kolla tändningen. Ska gå på och byta tempgivaren i morgon.
Kan det verkligen ha med co-värdet att göra?
Har inte fått av tempgivaren ännu.
Jag har en gammal bil, 740 och samma årsmodell, som jag ska skrota och plockar delar från som jag vet har varit ok. Resten från skroten eller nyhandlade.
Temgivaren på den gamla bilen satt otillgängligt under insuget och regält fast. Fick lossna hela alltet för att komma åt och sen massor av kraft för att få av tempgivaren.
Min "nya" bil sitter tempgivaren bättre till men som berg den också. Jag gav upp för tillfället.
Puh vilket jobb.

Ska kanske tillägga att även om jag skrivit i jagform så är jag inte ensam om allt detta.
Min son är min läromästare och en duktig sådan men hans kunskap räcker inte heller längre till för att lösa detta sista problem med hackandet, co-halten och ökade bensinmängden.
Bara att riva av insuget, tar knappt 5min ju..
Eller om du vägrar köpa insugspackning för några tior så kanske du kan offra en PU i lämplig storlek att kapa av och lossa den från torpedväggens sida? Har för mej jag lyckats med det någongång..
ELLER
Ta en vanlig blocknyckel storlek 19 tror ja det är, sen lirka in händerna framifrån motorn under insuget och satt dit nyckeln
Går att komma åt ganska bra om man tänker lite och provar

Blir kanske lite blodspiilla, men vad gör det?

Kan sitta jävligt hårt om den inte är bytt innan, men det är bara att ta i, men ha en frisk nyckel, att ta i som satan
Kommer till tempgivaren gör jag på den "nya" bilen men som sagt jag hade inte orken just då för kl var mycket och smällkallt ute. Den sitter som berg så den har nog aldrig bytts.
Ska göra ett nytt försök i dag. Jag är envis men gammal, så orken är inte vad den brukar vara. Dessutom av "det svagare könet". :(
Men skam den som ger sig.
Man kan ju ta loss kontakten inne vid styrboxen och mäta värdet på sensorn där och då ser man om den är fungerande har för mig att det är pinne nr 2 man ska mäta på, och om du har en juster skruv på lmm så är det där man justerar Co finns nog en guide hur man gör om man söker lite.
SA4AQS skrev:Man kan ju ta loss kontakten inne vid styrboxen och mäta värdet på sensorn där och då ser man om den är fungerande har för mig att det är pinne nr 2 man ska mäta på, och om du har en juster skruv på lmm så är det där man justerar Co finns nog en guide hur man gör om man söker lite.
Det finns ingen justerskruv på någon av de LMM jag har. Alla är plomberade.
Eftersom jag är ny på det här att skuva på bilen så undrar jag kanske en dum fråga men men hoippas att få svar ändå.
Vad är det för instrument jag behöver för att mäta värdet vid styrboxen?

Tänk vad mycket man lär sig när en bil krånglar. Bra med kunskap men nu önskar jag att bilen vill gå utan problem.

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]