Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ToHa57
Jag har en volvo 745 -91 med regina tändsystem som jag behöver hjälp med.
När jag försökte starta gick den först bara på tre cylindrar, så jag stängde av den direkt och trodde en tändkabel var av. Allt satt på plats, provstartade igen, men nu startar den inte alls, ger bara några enstaka puffar i avgassystemet . Har kollat felkoder, men båda visar 1-1-1. Allt verkar normalt när man kör test. Stift och kablar är nya..
Någon duktig kille som kan hjälpa mig vart jag skall börja felsöka.
Tacksam för all hjälp ni kan ge mig.
av NilsO
Bränslepumpen går gärna sönder på dessa... Men om du är säker på att det inte finns gnista (går inte på startgas) är det ju inte det som är felet. Bra, för det är väldigt tråkigt att byta bränslepumpen :)

Har du gjort funktionstest för tändsystemet (vevaxelgivaren) också?
av ToHa57
Bränslepumpen hörs som vanligt vid tändningspåslag under 1-2 sekunder så jag tror ju inte heller felet ligger där. Dessutom kan man känna en svag bensinlukt i avgasröret,
Ingår det i det vanliga funktionstestet som bl.a. testar spridare ?
av rd350
Tändspolarna ger gärna upp på dessa , ger ingen felkod. Prova att dela spolen och gör ren kontakterna mellan primär och sekundär, hjälper ibland men oftast får man byta spole.
av NilsO
Man testar vevaxelgivaren såhär: Kontakten i läge 6 i felkodsdosan, tändningen på, tryck ner knappen två gånger (drygt en sekund i taget). Lampan blinkar snabbt. Kör kort med startmotorn (motorn ska inte starta, men det är ju ingen risk i ditt fall). Om vevaxelgivaren fungerar blinkar nu koden 1–4–3.

Iofs visar ju det att motorn smäller också att givaren fungerar, åtminstone till viss del. Jag vet inte om testet säger mer än så.

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&a[…]

Elpriset

Artikeln i länken säger inget om hur h[…]