Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Yrrah
Jag har en 745 -92 där den lilla "spaken" man trycker in för att öppna bakluckan inte fjädrar som den ska utan stannar i intryckt läge om man öppnar. För att kunna stänga luckan igen måste man pilla ut spaken.

Jag antar att det är en fjäder som har gått av eller liknande. Någon som har bytt? Måste man byta hela insatsen? Någon som vet?

Mvh
Harry
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Det brukar vara korrision som lägger sig i lås och handtag!
Detta "kan" åtgärdas med en massa 5-56 eller något annat smörjmedel. Själv sprutade jag in rostlösare (det enda jag hade till hands) när min hängde sig.
av schlobban
Både jag och min kompis har samma problem på våra 745 -87.

Jag tror de blir bra om man sprutar på 5-56 som löser upp korrissionen, och sedan fettar in delarna.
av Röd940
Just precis så gör man...tag pipen på sprayflaskan till hjälp och för in den i handtagets springor. Pilla handtaget fram och åter och upprepa till den går lätt. Förebyggande sprayning efter biltvätt eller då och då under året är ett måste. Trött.
Användarvisningsbild
av JKB
Min returfjäder var sönderrostad. Gå in på 740-klubbens forum och kolla min tråd i FAQ:n angående "How to laga bakluckehandtaget".

Mvh Jakob
Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det