Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

får fram felkod 1-2-3. som enligt annan tråd här i forumet säger att den felkoden indikerar fel i signal från kylvätsketemperaturgivare.
nu har jag byt givaren (den bakre, svart) men felet kvarstår.

när bilen köptes för ett tag sedan gick den illa på tomgång. det var en fruktansvärt läckande insugspackning som efter byte fick motorn att gå riktigt bra.(15 tidigare ägare, 25000 mil, ingen åtgärd !)
dock så tändes motorlampan strax därefter med nämnda felkod 1-2-3 i tvåans uttag.

startar lätt o svarar bra på gaspådrag o går snabbt ner till tomgång vid kall motor.
har någon gång fått upprepa kallstarten då starttomgången varit för låg.

vid varm motor är tomgången jämn o ca. 750 rpm. men kan ibland få för sig att stiga något för att sen gå ner igen.
då är det värre vid gaspådrag eller när man frikopplar för växling. då stannar varvtalet antingen kvar vid varvtalet som var eller sjunker långsamt.
likadant när man kör o släpper gasen så går gasen inte alltid ner snabbt till tomgång.
om jag tvingar ner varvtalet med hög växel under ca. 1500 rpm. så går tomgången ner o stannar på normalt varv.
om man vid körning trampar till på gasen så vill motorn hacka till enstaka gång. eller ibland upprepat tills man släpper eller återgår med gasen.
felet finns där oftast men inte alltid. då känns motorn heller inte så alert som den bör men fortfarande seg o stark.
bränsleförbrukningen är inte heller anmärkningsvärd. ca. 1,05 l/mil blandad körning. dock något högre än mina tidigare 745:or.

vad gör jag nu för att fortsätta felsöka o för att hitta felet ?
1-2-3 är motor temp givare vid treans insug för din bilmodell och det är den du har bytt. Den funkar som choke på gamla bilar.
Den andra temp givaren,den främre vid 2ans insug är till temp visaren i instrumentpanelen.
Ditt problem är tomgångsmotorn och spjället . Ta och gör rent tomgångsmotorn först. Kanske räcker detta. Annars fortsätt med spjället . http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=45591
Hej,

jag uppfattar det som att felkod 1–2–3 (signal från kylvätsketemperaturgivaren) kommer tillbaka trots att du bytt givaren (och nollat felkoden)? Eller är det bara den höga tomgången som är problemet nu?

Mvh
verkar delvis logiskt med tomgångsmotorn o spjället. men det såg rent ut i slangarna o spjället när insugspackningen bytes. det kan ju kärva ändå.

kvarstår då varför felkoden återkommer nästan omgående även efter byte av givare o nollning av systemet.
att den fungerar som choke gör ju att det verkar som om givaren fungerar. då det känns som att den går snålare när motorn blivit varm. kanske i kombination med att tomgångsmotorn inte öppnar eller stänger som den skall. så en rengöring kommer att utföras.

japp korrekt.
felkoden kommer tillbaks efter bara en liten stund trots bytet av givare. o går likadant efter som före bytet.

hur mäta givare o kablar. borde väl gå att göra i kopplingen vid servooljebehållaren. tror det var de rödsvarta o gulvita kablarna. jag är dock osäker på hur multimetern används.

finns det annat än givaren som kan ge felkod 1-2-3. eller vad är det som gör att just denna kod kommer.
Köpa en tidig XC90?

Jag har en tidig XC90 D5 2016 köpt ny som har[…]

Volvo car UX

Jag vill verkligen uppmana alla som inte är n[…]

Har du ett faktiskt problem eller bara tänker[…]

Bromsar på S60

Bromsarna på S60n liknar inte andra bilar […]