Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Höger fram har det börjat väsa rätt ordentligt så jag är rätt övertygad om att det är hjullagret.

Det verkar ju inte vara några direkta svårigheter att göra bytet själv, men det är ett par detaljer jag är lite undrande över.

Det står att man ska hugga bort det gamla dammskyddet och ha ett nytt när man ska montera ihop. Men det står ingenting om det följer med ett nytt dammskydd när man köper hjullagersats, och jag hittar inget löst heller.

I Haynes står det att man ska dra av det gamla lagret. Jag antar att det betyder att man behöver en avdragare vilket jag inte har. Tyvärr har de ingen bild på just det momentet i boken. Måste man ha avdragare?

I min bok "Fickdata Personvagnar" så har jag åtdragningsmoment 100 Nm + 45 grader.

Men sedan uppstår lite förvirring. Skruvat har två olika hjullagersatser. Jag gissar att det är den som heter 12835 som gäller för min då jag har Girling. Den kostar 1015. Jag tror att jag hittar motsvarande del i England för ca 350 kr. Då kan jag köpa till båda sidorna och frakten är ca 275 kr, totalt blir det mindre än för en sida hos skruvat. Men jag är osäker om det är rätt. Någon som tror sig veta?

http://www.buycarparts.co.uk/volvo/940- ... el-bearing

När jag ändå har loss allting så ska jag även sätta dit nya bromssköldar, för det är i princip ingenting kvar av dem. De har rostat bort under bilens 65 000 mil.

http://www.buycarparts.co.uk/volvo/940- ... el-bearing

Förhoppningsvis kommer jag dessutom att få bort mina irriterande smatter från ABS då det blir nya kransar. Den tror ofta att ena hjulet låser sig och börjar smattra under foten.
av rd350
Du behöver ingen avdragare, köp det på volvo så får du "kapseln" med. Lagret du hittat för styvt 300 är säkerligen den äldre typen som fanns innan 88-b. Var försiktig när du sätter dit det nya så du inte råkar dela det, sätt det på spindeln och tryck lätt på innerbanan, det går inte tungt men har tight passning.
Användarvisningsbild
av erikn
Ja, efter en del kollande så blev det Biltema som blev leverantör. Vi får väl se om man ångrar sig.

Bytet gick ju inte felfritt kan man ju sammanfatta det med.

Verktyg som behövs, vilket jag borde ha kollat upp först:

Befintlig mutter: 36 mm
Mutter i satsen: 34 mm
Insex till bromsokshållaren: 10 mm
Skruv till bromsoket: 12 mm
Skruv till bromsskölden: 13 mm
A lot of värme
Slägga

En sak jag missat att köpa är hållaren för kabeln till ABS-givaren, fästen för ABS-givarkabeln VO 1330409 som jag hittat i nedanstående tråd. Ett projekt i vår.

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=10697

Köpt på Biltema:
Hjullagersats: 74922 innehåller hjullager med mutter och kopp
Bromssköld: 66900 passar både höger och vänster sida
Bromsskiva: 642670
Krafthylsa: 34 mm 3/4"
Vanlig hylsa: 36 mm 3/4". Anledning var att jag inte tror att 36 mm krafthylsa går in i hålet där muttern sitter. De har tjockare väggar.
Spärrskaft: 10345 3/4" då jag inte hade något.

----------

Handlade hjullagersatsen och bromsskölden på torsdag kväll. Att det blev Biltema beror på att där kostar satsen 500 kr, skruvat skulle inte kunna leverera innan helgen, dessutom 1000 kr. Mekonomen och liknande tar ca 1500 kr och Bilia 1700. Båda sidorna kommer att kosta med Biltema ca 1000 kr, Bilia 3400 kr.

På kvällen håller jag på att spraya sakerna med grundfärg och hammarlack, borde stoppa rosten i alla fall några veckor.

Bild

Fredag börjar jag meka. Bromsoket och bromsokshållaren bytte jag förra gången jag höll på med bromsarna så det var inget problem att få loss. Däremot hade bromsbeläggen kärvat fast trots Volvo original och nya bromsokshållare. Fick slipa ner dem sedan vid återmontaget.

Sedan började det, eländet alltså. Värmde massor på bromsskivan, slog med slägga, värmde, slog. Bromsskiva och hjullager hade bestämt sig för att vara ett par för resten av livet. Dessutom gick det flisor från bromsskivan så den var hur som helst körd.

Bild

Då kom jag på att jag behöver ju inte få isär det för att få loss det, det är ju bara att skruva loss hullagret, muttern är ju synlig i mitten. Men ny bromsskiva måste jag ha. Iväg till Biltema innan de stängde och köpte skiva. Sedan hem igen för att skruva loss eländet. När jag kommer hem så upptäcker jag att min största hylsa är 32 mm, när jag kollar på medföljande mutter så är den 34 mm... Grrrr. Kollar efter hylsa med 1/2" då muttermaskinen har det, men det finns inte på någon hemsida jag kan hitta, inte som jag kan köpa över disk på lördagen i alla fall.

Jobbar lördag fm och på vägen hem blir det Biltema och köpa 34 mm hylsa och spärrskaft. Hemma äter jag lunch, och går ut för att skruva loss navet. Skriker rätt ut i vredesmod när jag upptäcker att befintlig mutter är 36 mm. Ringer till jobbarkompisen (frugan och ungen har farit iväg åt varsitt håll med de andra två bilarna) som får åka till Biltema och köpa 36 mm hylsan...Sedan går det enkelt att få loss.

Befintlig (eller kanske obefintlig) bromssköld... Det enda som finns kvar är lite rostig plåt bakom skruvskallarna, och ringen i mitten. Värma mycket på skruvskallarna och de lossnar så snällt och fint.

Bild

Som man kan se så har det läckt ut rost från lagret så det var helt klart slut.

Glömde ta bild när skölden var monterad.

Tyvärr har ljudet bara minskat lite, hoppas att det är andra sidan som låter. Jag har försökt provocera, och det låter bara när man åker. Jag har provat att stänga av motorn och rulla. Jag har hållit på bromsen och gasa och fått bilen att slira (lätt i snön) och jag tycker att det inte ändrar sig efter vad som händer med varvtalet på bakhjulen. Annars skulle man kunna tro på utgående axel på växellådan.
Användarvisningsbild
av erikn
Kan jag ha dragit åt lagret för hårt? Ska kolla hur det gamla lagret ser ut, och det är rulllager eller om det är "vinklat" så att hur hårt man drar åt spelar stor roll. Vet inte om jag kan lita på min momentnyckel, den är väldigt gammal.
Användarvisningsbild
av lennarte
Hade det varit ett "vinklat" lager, hade det inte varit moment att dra det med. Du har kullager (samma typ som framhjulsdrivna bilar). Äldre typen (vinklat) är ett koniskt rullager som "ställs in" med ett litet glapp vid montering, medans den nyare typen är två radigt vinkelkontakt kullager. Oftast med delad innerring, därav försiktighet vid montering. Det ska dras fast med moment. Hoppas det är tydligt skrivet, det är viktigt att veta skillnaden, även om den äldre modellen är på utgående. Och andra sidan, hade det varit koniskt rullager du dragit med det momentet och 45°, hade du inte fått runt hjulet.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av erikn
Idag har jag äntligen fortsatt med problemet. Och ljud kan låta helt fel när man tror att det är en sak. Det var stödlagret som jag bytte i oktober som har tagit slut... Blir att byta stödlager. En av de lättare sakerna att skruva på bilen förutom själva lagret då det ska pressas bort och dit.

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... =a#p688625
av jaka
Hej!
Tänk på att du ska bara dra muttern så hårt att den inre tjocka brickan kan ruckas lite på med en skruvmejsel...det betyder att muttern inte alls ska dras hårt! Nästan bara dras med fingerkraft! Det är bra att efterdra muttern efter några mils körning.
Användarvisningsbild
av lennarte
jaka skrev:Hej!
Tänk på att du ska bara dra muttern så hårt att den inre tjocka brickan kan ruckas lite på med en skruvmejsel...det betyder att muttern inte alls ska dras hårt! Nästan bara dras med fingerkraft! Det är bra att efterdra muttern efter några mils körning.
Blanda inte ihop äpplen och päron bara, så här skrev jag ovan
Äldre typen (vinklat) är ett koniskt rullager som "ställs in" med ett litet glapp vid montering, medans den nyare typen är två radigt vinkelkontakt kullager. Oftast med delad innerring, därav försiktighet vid montering. Det ska dras fast med moment. Hoppas det är tydligt skrivet, det är viktigt att veta skillnaden

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av erikn
Uppdaterar med lite bilder som jag "hittade" i kameran som jag glömt bort att jag tog.

Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
av erikn
Bytte andra sidan idag.

Förstår att givaren missar vissa taggar ibland...
Bild

Lite kex?
Bild

Undar vilken storlek det var från början? Nu bankade jag på 12 mm, efter att jag värmt och skrapat en hel del.
Bild

Mycket värme senare och skrapa lite. Mycket bättre.
Bild

Det nya är i alla fall blankt och fint.
Bild
ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]