Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Nu när vintern har trätt in så börjar själv klart min motor krångla, nu till problemet!
När det är minus ute och man ska ha igång härket så hackar han och när man lägger på max gas så känns det som om han stryper sig själv ? Om man håller inne gasen på max i en 1 min eller pump gast i en period så kommer den tillslut och går på 4 cylindrar. Ryker som en diesel gör han också när han väl kommer igång... Har gjort rent fördelaren, bytt tändkablar och tänd stift! Blir helt galen nu!! :x

Någon välsignad ängel som skulle kunna ge mig något tips vad det kan vara, eller vad man kan testa att göra! :?:

Skulle vara rätt skönt att slippa lämna den på verkstaden !!
Du menar till insuget ? Fick ett tips förut att det kan vara den så kallade "kall starts ventilen" ?
Han misständer och går lite ojämnt även när han har gått en stund, är inte så rapp som man skulle vilja. Känns precis som om man skulle vilja ställa tändningen ?
Nexus skrev:ja det är inte helt ovanligt de läcker vid insugs packningen. Lätt testa med startgas. Bara spruta runt insuget och se om varvtaler höjs.
Tack för förslaget, hmm.. vänta nu, jag är lite amatör inom detta.. Men, menar du vid spridarna eller vid självaste "filtret där slangen träs på" ?
Då har du uteslutet ett problem. Du sa inte din årsmodell förresten. Kan du plocka felkoder?.
Annars kan jag rekomendera att göra rent tomgångsmotorn och spjället.http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=45591 . Sedan kan jag rekomendera att byta denna (Nr 2 ) temp givaren för motorstyrning vid 3ans insug. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=2693021 Bild finns längre ner i den tråden. Tror starkt att detta är ditt problem.
Köpa en tidig XC90?

Jag har en tidig XC90 D5 2016 köpt ny som har[…]

Volvo car UX

Jag vill verkligen uppmana alla som inte är n[…]

Har du ett faktiskt problem eller bara tänker[…]

Bromsar på S60

Bromsarna på S60n liknar inte andra bilar […]