Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

White skrev:B23ET är en riktigt fin maskin! Smidda kolvar och vev i dom. Lämnar 173hk standard.
Har hört att dom inte pallar lika mycket bara ? :)

Vill bara lätt trimma en FK motor, med chip bränsle och tändning, sedan en wastegateklocka, och de typ räcker för att komma upp i ET:ns effekt cirkus va ? :) blir väl någonstans runt 0,6-0,7 bar kan man skruva upp FK va ? :)
FT/FK brukar palla en bar utan vidare. ETn klarar väl också en bar men hur länge är en annan sak. Ända som är kul med en B230ET är att den har 531 toppen originalmonterad + A-kam istället för den tråkiga T-kammen. Ketchupeffekt vill jag lova :D

B23ET är en av de starkaste (hållbaraste) motorerna volvo haft i originalutförande. Kan du få en sån komplett för ett bra pris tycker jag du ska ta den.
En kompis körde dragrace med en B23ET förut. Tror han mosade på med 1,5 bars ladd och större spridare annars var motorn original.
Inte ens chippad och höll i två år innan han brände en kolv när han bytte insprut på den ;)
Låter det !! :D Åkte mycket riktigt och hämtade en b23ET idag.. 84-a, Har stått i sisådär 16 år men innan dess TOTAL Renoverad av 2 gubbar som jobbade på volvo som hade byggt en busbil men som endast hade rullat 50 mil allt som allt ;) Den har gått 22 000 mil.. Såg fräsch ut osv, fick med allt orginal, plus bränslebox, men ingen tändningsbox för det sitter tydligen ingen sådan på dom ?!? :O Hur som haver, alla kablar satt kvar på motorn men har nu kontaktstycke med 8 stycken kontakter i.. och sen har jag ett med 4.. och sedan de vanliga till alla instrument osv.. Nu är min fråga, vet ni hur f*n allt ska kopplas? :P Har även nå "hallgivare" som sitter på sprängkåpan.. (osäker på namnet ?!) hur som helst.. Går det att ta några kablar ifrån min gamla motors kontaktstycke? sitter endast 1 kontaktstycke i motorn och denne är med 8 kopplingar.. Varav detta går till en svart box som sitter vid pedalstället.. antar att detta är tändningsboxen ? Kan ju vara värt att nämna att det är en b230E ifrån 87-

Alla tips osv är välkomnande !!

P.s har möjlighet och hämta kablagen som sitter kvar i motorrummet, de va 2 stycken till denne "hallgivare" sedan de stora 8 stiftade antar jag går till bränsle boxen..? sedan de 4 stiftade var bruna/svarta kablar så antar att dessa är jord ? :P

Någon som kanske har en b23ET som kan slänga upp en bild hur dennes är kopplat :)

MVH Kallonen
Fönsterhiss ur funktion

Monterade lös insidan på dörren oc[…]

Volvo car UX

IMG_1381.jpeg Det var på tiden. Nu fatt[…]

Bromsar på S60

Bromsarna på S60n liknar inte andra bilar […]

En fråga om rostlagning

Hej. Finns många olika varianter och lö[…]