Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Eagle_mountains
Har kollat nu och det var den högra(korta) vajern som gått av.
Hur gör man nu då?
Började med att lossa vajern där den går ihop med den långa.
Inte behöver jag väl släppa på vajern inne i bilen, det är väl bara när man byter den långa?
Sedan lossar man väl bara bromsbeläggen genom att knacka ut två sprintar och sedan drar man ut beläggen.
Sedan är det väl dags att lossa bromsoket, sitter med två skruvar väl? Dom sitter på baksidan av oket? Sedan hänger man upp oket så att inte bromsröret skadas.
Dags att ta bort bromsskivan sedan, då ska man ta bort ev styrpinne som sitter på skivan, denna sitter dock inte på min.....är det bara att dra loss skivan nu eller sitter den fast med något mer?
Sedan är det kvar att montera den nya vajern, är det svårt eller borde man klara av det om man kommit så här långt?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Skivan sitter inte i nåt mer, men den brukar rosta fast på navet. Slå med en hammare mellan hjulbultarna så brukar den släppa. Gör rent och lägg lite kopparfett där när du sätter ihop det.
Lossa fjäderna närmast leden som vajern sitter i och lyft av dom. Smörja upp leden om den går trögt.
av Eagle_mountains
Är det svårt att lossa fjädern?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag har en skruvmejsel som jag har filat ett litet jack i på sidan av spetsen. Tar tag i fjädern med den och bryter mot drivaxeln. Samma sak när den ska dit. Nu är det bara att lyfta av backarna och låta dom sitta ihop med den andra fjädern.
Leden går att lirka ut förbi drivaxeln, dra i vajern först så den viker ut sig. Den är ofta fastrostad så man får ta i lite.
av Eagle_mountains
Sådär nu är nya vajern på plats och bromsbackarna tillbaka...lite knepigt med fjädrarna men det gick till slut.
Jag har inte spännt den ännu, men det verkar ganska slak och den finns inte så mycket mer att justera på.....går det att korta av vajern inne i bilen?

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]