Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av demolera
Jag är ny på motorer men tänkte byta fördelarlock och rotor på min nyligen köpta 740 (b230f -88) eftersom bilen mer eller mindre beter sig ryckigt och tänkte att det kunde bero på dålig gnista.

Nu har jag upptäckt att när motorn står med cylinder 1 i ÖDP (med remskivans markering vid nollans markering på motorn) så pekar rotorn i stort sett rakt uppåt. Borde den inte peka mot stift nr 1 inne i fördelarlocket då cylinder nr 1 befinner sig i kompressionsläge? Hur vet man att rotorn pekar rätt?
Du är väl medveten om att det går två vevaxelvarv på ett kamaxelvarv?
Även om vevaxeln pekar på nollpunkten fram på motorn så kan det alltså vara cylinder 3 som är i kompressionsläge. Det finns flera sätt att reda ut detta. Här är ett av dom:
Bild
Du kollar alltså att kamremmen stämmer med märkningarna enligt denna bilden.
Rådlös skrev:Du är väl medveten om att det går två vevaxelvarv på ett kamaxelvarv?
Även om vevaxeln pekar på nollpunkten fram på motorn så kan det alltså vara cylinder 3 som är i kompressionsläge.
Stämmer ... om du har en luftkyld VW eller någon annan boxermotor :lol:
Cylinder 1 och 4 följs åt i en 4-cylindrig rad motor. Så när du har 0 på remskivan mot kåpan så är cylinder 1 och 4 "på topp". Cylinder 3 är ifs i "kompressionsläge" men den står i sitt nedre läge tillsamans med cylinder 2. För att vara riktigt säker på att den pekar på 1-ans cylinder får man kolla på märkningen på kamaxeln (som bilden visar) eller på märket mot rotorn (som du redan kommit underfund med) i fördelaren, så i den motor vi pratar om här visar 0-an i så fall nu 4-ans cylinder. Sedan har jag inte riktig koll på exakt vilket håll rotorn ska peka på i motorn med fördelaren bak. På dom som har fördelaren på "sidan" pekar rotorn framåt, men där sitter ju ett märke i kanten på fördelaren som markerar 1-ans cylinder.

Mvh
Lennart
Köpa en tidig XC90?

Jag har en tidig XC90 D5 2016 köpt ny som har[…]

Volvo car UX

Jag vill verkligen uppmana alla som inte är n[…]

Har du ett faktiskt problem eller bara tänker[…]

Bromsar på S60

Bromsarna på S60n liknar inte andra bilar […]