Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ByF
Hejsan. Har en Volvo 945 -92 som nu är och besöker fagra norrland med minusgrader och isbjörnar. Första dagen jag använde bilen mellan resa till by, parkeringen och hemresan så började AC-lampan blinka och fläkten upphörde fungera helt. Jag noterade skarpögt att vara fläktlös i norrland med -16 grader inte är en hit. Jag ponerar att få fläkten att fungera igen är lämpligt.

Vad vi testat och vet:
1) Har demonterat och testat fläkten, den går som ett as med 12-volt på sig. Elmotorn är ej defekt.
2) Sladden som går direkt in i fläkten levererar ström, från 8,88 Volt (både läge 0 och 1) till 11,1 (läge 5) Volt när tändningen är på, men fläkten står helt still ändå. För mig är detta ett mysterium.
3) Det går köra en felkodsgrej på AC-systemet som levererar 2-3-3 som ska betyda något med att fläkten kräver för mycket ström i startläget.

Någon som känner igen felet och kan ge mig hjälp? Det låter för mig som att jag har svaret på punkt 3 ovan, men jag får ändå inte ihop det med punkt 1 och 2.
Användarvisningsbild
av ByF
Vojje skrev:om du petar till fläkten ngt startar den då?
Att peta till hjälper ej. inte heller att försöka snurra den som vore är en hamster på nån drog som skende i den.
Användarvisningsbild
av lennarte
På min (745 -88B med AC) sitter jordkabeln till fläkten i en plåtskruv i fläktkåpan. Ingen bra lösning om man ha skruvat där några gånger. Kolla med en startkabel eller något, så du vet att jorden är ok Om det nu är samma på din, förstås.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av ByF
Tungviktarn skrev:Vad händer med spänningen när fläkten är inkopplad?
Jag vet faktiskt inte, kommer inte åt sakerna just nu. Men det verkar som det kan vara fel på värmefläktsmotståndet eller vad det heter. Det går manipulera fläkten att börja (och fortsätta) fungera genom att pilla på ett av reläerna i den.
Användarvisningsbild
av ByF
lennarte skrev:På min (745 -88B med AC) sitter jordkabeln till fläkten i en plåtskruv i fläktkåpan. Ingen bra lösning om man ha skruvat där några gånger. Kolla med en startkabel eller något, så du vet att jorden är ok Om det nu är samma på din, förstås.

Mvh
Lennart
Det verkar inte vara något jordfel.
av umekille
Kupefläkten tar mycket ampere om man kör den på direktström
på full hastighet så om du skall köra den så se till att du har grova kablar
och att de inte börjar kläckas...troligen har din fläkt börjat sjunga på sista
versen och går för tungt så motståndsbryggan lagt av.
Köpa en tidig XC90?

Jag har en tidig XC90 D5 2016 köpt ny som har[…]

Volvo car UX

Jag vill verkligen uppmana alla som inte är n[…]

Har du ett faktiskt problem eller bara tänker[…]

Bromsar på S60

Bromsarna på S60n liknar inte andra bilar […]