Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pyrish
Hej! Har sökt runt efter ett vettigt svar i forumet men har inte hittat nåt som passat.

Jag har alltså en Volvo 940 med elmanövrerad taklucka som jag måste klä om innertaket på eftersom det ser förjävligt ut.

1. Hur tar jag bort innertaket lättast?
2. finns det "nya" innertak att köpa nånstans om jag råkar ha sönder det?
3. Hur får jag bort klädseln på själva takluckan?

övriga tips/råd mottages tacksamt :)

Tacksam för svar!! /simon
1. Hur tar jag bort innertaket lättast?
I lagom stora bitar, nej men jag hoppas att du har en kombi då är det lite enklare att få ut taket i en hel bit.
Det sitter ett plåt klips vid lampan så att man inte bryter sönder där, sen är det listerna runtom och de andra detaljerna tex solskydden som håller upp taket och listen runt hålet vid lukckan.

2. finns det "nya" innertak att köpa nånstans om jag råkar ha sönder det?
Nej, bara begagnade på skroten men nytt tyg finns att köpa på ipd usa, har jag för mig

3. Hur får jag bort klädseln på själva takluckan?
Lättast är nog att skruva ner hela enheten och sen ta ur den, eller om du monterar glas taklucka medan du ändå har det isär det är samma på alla 7/900 modeller kanske även 850 men det vet jag inte.

Jag har bytt tak i min 740 med taklucka så det finns en och annan bild i min tråd.
Det är väl ganska lika med 740. Om du skickar din mailadress så skickar jag en PDF med arbetsbeskrivningen.
Så här gjorde jag:

Innartak Volvo 740
Jag har klätt om 2 bilar med tips från forumet.
Köpte från Biltema:
Högtalarmatta ljusgrå 200x142 cm nummer 31-401. 199 kr. Finns fler färger
2 spraylimsburkar nummer 36-465, 49,90 kr/st

Arbetsbeskrivning enligt bilaga
Jag tog bort höger framstol och tog ut taket genom höger bakdörr.
Om man har en 740 av senare modell så tänk på att låsa bältessträckaren innan du tar ur stolen annars finns risk för att bältessträckaren utlöses. Man vrider om den röda plastknoppen vid bältesfästet vi kardantunneln- se instruktionsboken.
Ta bort gamla tyget och borsta rent papptaket från allt löst material.
När man limmar på tyget är det bra att vara två som hjälps åt.
Jag limmade en halva i taget. Spraya rikligt både på tyget och papptaket.
Tyget är lite elastiskt så det är rätt lätt få det snyggt

Känns som en tveksam metod, att lossa på[…]

Har du ett faktiskt problem eller bara tänk[…]

Rent bedrägeri skulle jag kalla det Generell[…]

Volvo 945 gasar av sig själv

Du har Bendix bränsle/tändsystem på[…]