Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
osla skrev:m90 lådan är ju den bästa. men där är det väl dubbelmasse svänghjul så då skiljer det väl på lamell och tryckplatta, sen måste kardan bytas. eller så får du tag på en m46 så passar det bolt on
Det blir nog mycket jobb det också. Byta svänghjul, och den kopplingen lär väl inte vara billigare än kopplingen till B234-an. Det finns ju en anledning till att 234-motorn inte finns som original med M47 lådan. I alla fall inte i 740-in. Så det får bli ny koppling och "ny" M46-låda till våren.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
osla skrev:m90 lådan är ju den bästa. men där är det väl dubbelmasse svänghjul så då skiljer det väl på lamell och tryckplatta, sen måste kardan bytas. eller så får du tag på en m46 så passar det bolt on
Det blir nog mycket jobb det också. Byta svänghjul och ev. mer, och den kopplingen lär väl inte vara billigare än kopplingen till B234-an. Det finns ju en anledning till att 234-motorn inte finns som original med M47 lådan. I alla fall inte i 740-in. Så det får bli ny koppling och "ny" M46-låda till våren. kollade på lite på Laga.se, 2000:- för en låda, sen tror jag Skruvat.se skulle ha 1800:- för kopplingen. Hitta en begagnad koppling som är bra är väl inte så lätt.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:
Det blir nog mycket jobb det också. Byta svänghjul och ev. mer, och den kopplingen lär väl inte vara billigare än kopplingen till B234-an. Det finns ju en anledning till att 234-motorn inte finns som original med M47 lådan. I alla fall inte i 740-in. Så det får bli ny koppling och "ny" M46-låda till våren. kollade på lite på Laga.se, 2000:- för en låda, sen tror jag Skruvat.se skulle ha 1800:- för kopplingen. Hitta en begagnad koppling som är bra är väl inte så lätt.

Mvh
Lennart
Nu fungerar overdriven igen.... Begagnad växellåda och koppling från en B234F -89 23900mil från Walters i Falkenberg. 2500:- för koppling och låda. Lämnade in bilen hos en verkstad (kompisen med 240-in jag lånat grejer på innan) och åkte till Prag på kortsemester över helgen. Han bytte även bakre vevaxeltätningen, allt för 1500:-. Så nu är den delen ok. Ska bli spännande och se vad det gör på bensinförbrukningen.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
Hade lite "bakslag" på overdriven för ett tag sedan, den gick inte "i" eller "ur" vid först trycket. Reläet (bakom askkoppen) strulade. Plockade bort och isär det, sprejade (innuti) med WD40 och fettade in stiften. Men nu fungerar den alldeles, alldeles underbart. Växlar väldigt mjukt och fint, behöver inte använda kopplingen vid växling (under 2500rpm) om jag bara släpper på gasen.

Mvh
Lennart

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]