Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av tjabo
Har nu lagom till istiden fått bekymmer med fläkten och tänkte därför fråga om lite hjälp.
Har en 945 -94 med ECC , men kupefläkten lever sitt eget liv. Oftast så hoppar den igång när bilen stått still nån/några timmar men efter en stund (mellan 10-30 minuter funkar den ) så lägger den helt enkelt av. Men rätt var det är efter en stund kan den hoppa igång igen och fungera några minuter för att sedan dö igen. Nån som har nån teori vad det kan vara för fel ?
av tjabo
Lyckades få en felkod 1-6-1 och hittade nått på nått forum att det var nått med solgivaren som gav fel signal. Men det låter lite konstigt att fläkten ska lägga av pga av det? Och vart sitter solgivaren?
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
Nu vet jag inte om de är samma på 940 som på 740, men jag hade liknanden problem dock så läste jag aldrig av felkoderna.. Iallafall detta kan du ju titta, på passagerarsidan, längstner till höger framför dören, så bakom den "skyddsplåten/inredningen" så sitter det en jordcentral, denna satt löst på min vilket i sin tur gjorde att kupé fläkten funkade lite sisådär när han kände fört.. Ett litet enkelt tips bara innan du börjar byta massa saker..
av sicnarf
Solgivaren är solsensorn de menar. Den cellen ska sitta innanför taklampan eller innanför högra högtalargallret på instrumentbrädan,lite olika. Du ska lysa upp den med en ficklampa dagtid så ska den ge rätt kod om det är fel på den.Tror jag läst här om nåt sånt. Är det fel på solsensorn kan man köpa begagnad på skroten. Kanske din solsensor sänder fel signal till fläkten
av Kantorn
Hej! Har också haft problem med en fläkt som levt sitt eget liv. Efter diverse försök lyckades jag hitta felet i mitt fall. Vid kupéfläkten hitta du två kontaktstycken som du mycket enkelt kan se. Jag hade glapp i den ena, den vita. Detta glapp var både slumpmässigt och temperaturkänsligt. Var det kallt funkade fläkten aldrig. Vid en felsökning råkade jag komma åt kontakten och fläkten startade genast- Knackade upp en liten träbit bakom kontakten för att få den i konstant läge och sedan dess har fläkten funkat! :D

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]