Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Killerax
Tjena, har en volvo 745 88B med en b230F motor å LH Jetronic 2,4 med felkoder 1-1-3, 2-2-1 å 2-3-1 på uttag 2.
Bilen dricker typ 1,4 liter/mil. Bytte lmm å spjälhuskontakt för 4 månader sedan och de har samma bosch nr som orginalen.
Bilen gick igenom bes för 2 månader sedan då drog den knappt 1,1 liter/mil
Själva nuvarande problemet uppkom antingen ihop med kylan eller, sen jag hamnade på blankis å välte på sidan med den.
Miljö lampan tänds lite slumpmessigt då å då och stänger jag av å startar bilen igen så är den lampan släckt

Sen har jag även haft problem med att starta den 4-5 gånger sen kylan kom.
Ström i batteriet finns, problem är att när jag vrider runt nycklen så klickar det till å sen händer inget mer. Gungar jag lite på bilen nån cm fram å bak så startar den sen direkt.

Jag själv har aldrigt varit med om nått liknande :S
Jag har provat å funderat men inte kommut någon vart.

Uppskatar svar och hjälp väldigt mycket.

Mvh Andreas
av sicnarf
Du har fel på startkransarna i startmotorn. De är slitna i startmotorn och när du gungar bilen så kommer de i läge och bilen går att starta. Byt startkrans i startmotorn eller hela startmotorn. De felkoderna du får är alla på lambdan. Men det behöver ej vara fel på lambdan utan det kan vara annat som läcka och sånt som gör att lambdan jobbar fel. Avgassystemet kan ha fått en smäll i vurpan. Kolla luftläcka,insugsslangar,avgasläcka,katalysator och grenrörsläcka. Man kan mäta på lambdan som sitter på katalysatorn eller strax före och se om den jobbar rätt. Sök info i sökrutan om du undrar hur man gör. Vad hade du för värden i bes förresten? Nolla koderna genom att ta bort batteriets minus pol. Sätt tillbaka efter en halvtimme och starta bilen och testa igen. Också kolla så att alla lambdans sladdar sitter fast ordentligt i lambda fästet.. Händer att de sitter löst ibland. Hur ser luftfiltret ut?
av Killerax
sicnarf skrev:Du har fel på startkransarna i startmotorn. De är slitna i startmotorn och när du gungar bilen så kommer de i läge och bilen går att starta. Byt startkrans i startmotorn eller hela startmotorn. De felkoderna du får är alla på lambdan. Men det behöver ej vara fel på lambdan utan det kan vara annat som läcka och sånt som gör att lambdan jobbar fel. Avgassystemet kan ha fått en smäll i vurpan. Kolla luftläcka,insugsslangar,avgasläcka,katalysator och grenrörsläcka. Man kan mäta på lambdan som sitter på katalysatorn eller strax före och se om den jobbar rätt. Sök info i sökrutan om du undrar hur man gör. Vad hade du för värden i bes förresten? Nolla koderna genom att ta bort batteriets minus pol. Sätt tillbaka efter en halvtimme och starta bilen och testa igen. Också kolla så att alla lambdans sladdar sitter fast ordentligt i lambda fästet.. Händer att de sitter löst ibland. Hur ser luftfiltret ut?

Ok tack då har jag lite å göra och jobba på. Luftfilter, olja å oljefilter e ca 2 månader gammalt.
Å värderna på bes va normalt co halt vid tomgång typ 0,2 eller nått de va ialla fall låga å fina

Å de läcker kylarvatten ca 1,5 liter/veckan. Den ändrar inte färg å oljan ser bra ut så jag tror inte det är topplockspackningen. Skulle det kunna vara vid eller väldigt nära vattenpumpen?

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]