Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Bilen satte sig fast i snön, och för att ta mig ut blev det mycket åkande fram och tillbaka mellan backen och ettans växel, kommer till sist ingen vart så jag ber om hjälp, varpå vi märker att hjulen nästan står stilla, trots ivrigt gasande och kopplingen ursläppt.
Kopplingen och växelspaken känns normal annars, det händer bara inget när man gasar.

Vad är det som slitits ut, lamellerna? Vad kostar det att reparera?
Hej.
Om det går att fastställa att kopplingen faktiskt slirar, så finns det två möjligheter. Endera har det blivit fel på "urtrampningsmekaniken", dvs nåt har hängt upp sig så det inte finns något mekaniskt spel i länkaget där det ska finnas, ungefär som att pedalen vore delvis nedtryckt, ELLER så är det något vaj med själva kopplingen. Det kan vara så, att lamellen blivit så varm, att kopplingsfjädern tappat spänsten (en särskilt utformad tallriksfjäder som är både tryckfjäder och hävarm). Det första bör gå att åtgärda utan alltför drastiska åtgärder, men den andra möjligheten innebär byte av lamell (inkl fjäder då förstås). Att själva lamellen skulle vara "utsliten" är nog inte det troligaste, men en död fjäder är lika illa...
mvh
/RID
Njaej... Det som kan hända med fjädern är nog helt enkelt dödligt för den; den tappar härdningen om den blir för varm. Detta har nog inte hänt med din bil... Har inte dessa bilar hydraulmanövrerad koppling? Det kan bli nåt knas där kan jag tänka mig, som rätar upp sig om den får stå lite. I din situation skulle jag kolla vilka spel som ska finnas i manövreringssystemet för kopplingen och försäkra mig om att verkligheten stämmer med specifikationen. Alltså, om det är hydraulmanöver ska det finnas ett spel mellan pedalen och tryckstången till huvudcylindern och ett spel mellan slavcylinderns kolv/tryckstång och kopplingsgaffeln. När kopplingspedalen är uppsläppt ska det inte vara någon "spänning" någonstans i systemet. Det som hände kan ju möjligen bero på att det kärvar eller går trögt någonstans. som du ser vet jag inte exakt... men din kopplingsfjäder är nog OK.
Mvh
/RID
Fönsterhiss ur funktion

Kolla kablarna först mellan dörren och k[…]

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]