Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pebe
:roll: jag vill försöka att åka så rent som möjligt. inte bara vid bes. bil :wink: en ifråga är en volvo 760, 89;a med 280f motorn. värden som följer: co gräns 0.5 var 0.9 co 2500 gräns 0.3 var 0.7 samt hc gräns 100 var 156.
Användarvisningsbild
av Dobermann
Kollat felkoderna?
Har du något avgasläckage? tex i grenröret?
Användarvisningsbild
av Sparkz
CO ligger ungefär på vad motorn släpper ut, innan katalysatorn.
Du nämner inte lambdavärdet, så jag antar att det var inom gränsvärdet (nära 1,000). Isf visar det att motorn har rätt blandning, lambdareglering funkar osv.

Jag är ganska säker på att din katalysator har gett upp. Ska man vara helt säker får man mäta värdena före katten och jämföra med efter. Brukar finnas en plugg i främre röret för det. Som är fastrostad...

HC är lite i överkant, det brukar vara under 100 på en frisk motor utan kat. HC = kolväte, oförbränt bränsle, kan vara misständningar, läckande avgasventiler, allmänt sliten motor, eller så enkelt som att oljan är utspädd med bensin (många kallstarter och korta körsträckor). Men en frisk katalysator ska ta ner det under 100 utan problem.

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]