Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nils51
Håller på att pilla med en 940 -91 med en icke fungerande ABS (Det är den gamla versionen som satt på 740 mao ganska udda på 940)
Problemen. ABS:n slutade fungera och volvo kunde inte åtgärda problemet så bilen blev inlämnad till en som (fixade) det hela mao tog bort lampan ipanelen förmodligen.Bilen har klarat bes så det är ingen ko på isen men irriterande. Enligt utsago är kransarna vidgjorda och ok. reläerna vid pumpen ska vara bytta. utan verkan. När jag nu har börjat dra i det hela kom det fram att mätaren stannar på ca 80 km/h oavsett hastighet så det säger ju givaren i axeln. för skojs skull testade jag att låta bilen tala om själv vad som var fel men vid framtagning av koderna lös inte ett skit Alla andra uttag blinkade 1 1 1 som dom skulle. verkar som den e helt strömlös
Säkring till denna funktion är det den under panelen som sitter ihop med ett silverrelä isåfall är den bytt
senorn bak är inte bytt för det är ganska trist att leta i blindo och den är relativt dyr
hur får man t koder när den inte ger ut några finns den nåt annat sätt
Användarvisningsbild
av lennarte
På min 740 var det samma problem med Volvo. Den var inne ett flertal gånger i samband med service (före min tid), men icke. På Volvo sa dom bara att det inte går att hitta något fel. Jag kan inte ta ut några felkoder på ABS-en (-88B), så jag började med att koppla in varningslampan igen (bortkopplad av förre ägaren) och började felsöka. Jag hade redan bytt givaren vänster fram (gick sönder när jag bytte bromssköldarna fram) och gjort rent kuggkransarna i samband med det. Mätte med ohm mätare och fick ingen kontakt till givaren i bakaxeln (sitter en liten dosa på innerskämen vänster bak). Skaffade en beg. givare och skulle byta den, när jag lossade kontakten från givaren (satt ganska rejält fast), var kabeln av (den bruna), provisorisk lagning och ABS-en fungerade. Bytte givaren (den inköpta) mot en kabel istället. Började strula efter en månad igen, men när jag ohmmätte igen och fettade in kontaktstyckena så har det fungerat (hela hösten hittills). Summan av det hela är att många års körande utan fungerande ABS och flertal besök hus Volvo utan resultat, tog det mig mindre än en timme att hitta felet. Trots jag aldrig jobbat med ABS, bara läst detta fantastiska forum och lite hjälp från Haynes handbok.

Mvh
Lennart
Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels[…]

Läckage koppling v70 II

Iallafall på äldre V70 så g&arin[…]

Kanske dags att byta oljan i Haldexkopplingen? Fil[…]

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]