Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jossant5r
Köpte mig en volvo 740 -88. När ja provkörde den gick den jätte bra o på tomgång, men på vägen hem så tappa den effekt några gånger, gick lixom inte o gasa, ur rondellen växla ja ner till tvåan sen därifrån så tryckte ja bött o det hände inget, gick i 30 kom inte upp i högre hastighet efter ett tag, växlade upp till trean gick lika dåligt då. Sen gick den bra igen o när ja nästan va hemma efter 7 mil så börja den "hacka" igen. Den gick dåligt ganska länge, sen gav den sig o börja om efter nån mil.
Tomgången låg under 1000 varv o puttra upp o ner men bilen dog aldrig.

Nån som vet va felet är?
av kanonen
Låter ganska precis som det problem jag hade med min 740. Den kunde rycka till ibland och ibland tappade den all effekt, gaspedalen blev som helt död. Men den dog aldrig.

Min har gått bra den senaste veckan nu, jag misstänker att det var spridarrelät som glappade. Hade isär det och såg till att kontakten såg ut som den skulle etc. Jag bytte även bränslepumpsrelät.

Jag har en B230F-motor, också -88 med LH 2.2
av jossant5r
Bytte luftfiler, bilen fick tydligen i sig för mkt luft, sen fick ja reda på att den förra ägaren tankat etanol... Men nu går bilen som en klocka:)
av jossant5r
Falsk alarm! Bilen gick bra till en början, nu eftdr några mils körning kom samma problem upp. Men nu dör den på tomgång, har bytt tändstift oxå, luftmassemätaren är oxå bytt. Det kan inte va att det är etanol i då? Ca 15liter fick ja reda på..
av Rådlös
Med etanol finns det något som brukar kallas för blandtankning. Man "späder ut" bensinen med E85 av olika anledningar. Hur mycket kan man blanda i? Jo, bilar med datorstyrd insprutning, som din, anses kunna klara upp till 30% inblandning. Många bilar klarar mycket mer. Vissa ända upp till 100 % E85 utan konvertering.
Motorns styrsystem är ju gjord för att klara en stor mängd olika bränslesituationer och samtidigt kunna hålla Lambda 1. Det är inom denna spännvidden som styrdatorn kan reglera, som dom här 30% etanol utan vidare passar in.
Ett helt annat läge blir det om man konverterar sin motor till att gå på 100% E85. Men det är nog inte aktuellt i ditt fall.
Slutsummering: Din motor och styrsystemet klarar mer etanol än vad du förmodligen tror.
Nu är det ju också så att det är redan minst 5% etanol i all bensin. I flera andra länder är det 10% och meningen är att det skall bli så här också. Något datum för detta är inte bestämt. Inga bilar "mår dåligt" i något avseende av dom här 5 eller 10 procenten. Och dom flesta bilar klarar alltså mer än så. Mycket mer.
Jag gissar att ditt fel har någon annan orsak om den nu inte är okonverterad och fulltankad med E85?
av jossant5r
Okej, ja felsökte o fick felkod 2-3-1 och 2-2-1, kolla upp det o det stod lambdasonden, att den får för fet eller mager blandning. Behöver ja byta den eller ska ja tappa ur skiten som är i o fylla på ren bensin?
Bilen går bra kall, när den börjar bli varm det är då den hackar sig fram o går skit
Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels[…]

Läckage koppling v70 II

Iallafall på äldre V70 så g&arin[…]

Kanske dags att byta oljan i Haldexkopplingen? Fil[…]

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]