Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av djrogga
Hej!
Har fått en Volvo 960 -91 med automatlåda och multilink bakaxel.
Plus lite lull lull....

Lite frågor om denna bil:
Oljebyte/filterbyte i automatlådan? Det står ingenstans om det.
Bilen lutar lite åt vänster bak, byta fjäder?

lite tips om bilen skulle jag behöva kanske.....

Mvh
Roger
av rid54
Hej.

Om du inte vet något om bilens servicehistoria och den har gått en bit, är nog olja + filter i växellådan inte fel.

På bakaxeln är det väl en tvärställd bladfjäder av glasfiber. Tveksamt om det är någon enkel sak att få den bytt. Lutning kan under vissa förhållanden bero på en Nivomat som givit upp. De är dyra men bra och om bilen i övrigt är i gott skick kan det vara idé att byta dem. Kan förstås vara fjädern, men det är nog inte en billigare operation...

/RID
av rd350
7500 mil brukar man byta oljan på lådan. Volvos rek. är för bilar som går "hård körning" tex med tyngre släp eller annat men det brukar vara lagom att vid det miltalet ändå. "Hängig" bak brukar som nämnts vara en dämpare som gett upp, dock har du vanliga spiralfjädrar så en sån kan också ha gått av (bladfjädern kom -95). Ha noga koll på att kamremmen är bytt som den ska! 91an har intervall på 4500 mil, lätt att missa då det är längre intervall på nyare, går den av är det motorras som gäller. Annars är det vanlig service med bra syntetolja som gäller så går dessa bilarna mycket länge (bakvagnen brukar dock vilja ha ett gäng nya bussningar då och då...)
av Gelis
Vet du inte historiken med kamremms byten så skulle jag inte starta bilen förrän rem, spännare och brytrullar blivit bytta. Som sagt det var korta intervaller på första årsmodellerna av vitsexan pga av smal rem.

Vanligt med fjäderbrott bak. Är det en nivomat som tackat för kaffet så brukar bilen resa sig när man kört en sväng för att sedan säcka efter några timmars stillastående. Billigare med fjäderbrott :mrgreen:
Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels[…]

Läckage koppling v70 II

Iallafall på äldre V70 så g&arin[…]

Kanske dags att byta oljan i Haldexkopplingen? Fil[…]

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]