Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag skulle behöva lite experthjälp med hur jag bör fortsätta felsökningen.
Problemet är att min polares 740 230F Lh2,4 har följande fel:
Svårstartad.
Startar dock alltid med motorvärmare inkopplad i ett par timmar. När den sedan går så har den en tomgång på ca 1500varv och den går heller inte riktigt rent vid gaspådrag. Slår man igen bilen i ett par minuter går den endast att starta igen genom att bogsera igång den. Inte minsta tändning med nötande på starten.
Den sätter felkoder 1-3-1 och 1-4-4 och vet nu inte riktigt hur jag skall tolka koderna.
Det vi har prövat är att byta styrenheten vid hö framsäte, (lånade en ifrån skroten) men det blev ingen skillnad. Vi har också prövat att bytt bränslerelät bakom säkringarna i kupen utan resultat. Annars har vi allmänt kollat lite kontaktstycken i motorutrymmet utan att hitta något konstigt.

Hjälp önskas! :)
Mvh Patrik
Ta och byt vevaxellägesgivaren. Det är mitt tips. Byt också Tändstyrenheten,en svart dosa som sitter på innerskärmen tror jag. Byt också spridarrelät som sitter på kylvattensbehållaren. Kolla alla jordpunkter och putsa och spraya med olja.
Hej o tack för svaren!

Det jag gjort nu är att jag har mätt upp vevaxelgivaren och den verkar fungera. Jag har gjort rent tomgångsmotor, gjort rent spjällhus, kollat och smörjt alla elkontakter i motorutrymmet, gjort rent alla jordpunkter jag hittat. öppnat relät som sitter på expansionkärlet vilket såg väldigt helt och fint ut.
Bilen startar nu och går perfekt så länge den är kall. När bilen blir varm så börjar den rycka och tomgången stiger och pendlar tillslut mellan 1500-2000 varv. Och den går också att starta nu när den är varm (gick inte innan).
Nu sätts enbart felkod 1-4-4.
Hur bör jag gå vidare utifrån detta??
Enligt förklaringen av felkod 1-4-4 så skall ju felorsaken vara:

Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord på ledningen mellan LH 2.4 #25 och EZ 116 K #8. Jag har försökt kollat alla jordpunkter jag hittat
LH 2.4 styrenhet defekt.Jag har prövat bytt styrenhet
Avbrott i strömförsörjning till styrenhet bränslesystem.Bilen startar och går perfekt när den är kall (skulle den väl inte göra om inte styrenheten får ström)
Felsymptom:
Motor orkelös, stannar, startar ej eller ryckig gång. Symptomet ryckig gång stämmer vid varm motor

Men bilen går alltså perfekt när den är kall.. Hur tycke ni jag ska felsöka?
Mvh Patrik
Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels[…]

Läckage koppling v70 II

Iallafall på äldre V70 så g&arin[…]

Kanske dags att byta oljan i Haldexkopplingen? Fil[…]

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]