Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av viddernasdotter6
Gäller Volvo 740 GL-89.115 hk;B 230 F.
Började m. ryckningar under färd tills den stannade. Bränslepump byttes, förpump kollades likaså lambda sond u a. Fordonsbesiktningen u a. Lambda värde: 1.03. Nu tar bilen mellan 2-3 liter milen!!
Kan någon ge tips på felsökningsdetaljer eller annat som kan förklara den höga bränsleförbrukningen?
av Rådlös
Kan du beskriva ett tidsperspektiv på det hela? Drog den lika mycket vid besktningen t.ex? Var det längesedan felet med ryckningarna och besiktningen till dagens datum?
Har du läst av diagnostikboxen? Vad säger den i så fall?
Ryckningarna började f.ca ett år sedan o kulminerade i april då bilen stannade o en ny bränslepump monterades. I maj besiktades bilen o då var t ex lambda värdet 1.03 o övrigt u a. Bränsleförbrukningen har sedan bränslepumpsbytet varit betydligt högre än tidigare....fr. 1.0 liter till 2.5-3.0 lit/mil.
Användarvisningsbild
av lennarte
viddernasdotter6 skrev:Ryckningarna började f.ca ett år sedan o kulminerade i april då bilen stannade o en ny bränslepump monterades. I maj besiktades bilen o då var t ex lambda värdet 1.03 o övrigt u a. Bränsleförbrukningen har sedan bränslepumpsbytet varit betydligt högre än tidigare....fr. 1.0 liter till 2.5-3.0 lit/mil.
Jag har en dum fråga. Fungerar hastighetsmätaren och tripp/väg mätaren riktigt?
Jag har varit med om (visserligen en vajerdriven 245-a) en vägmätare som visade helt fel, 40, 50%, fast hastighetsmätaren visade hyfsat rätt. Så hög förbrukning som du har och godkända avgasvärden går inte riktigt ihop. Om du inte har en -88B, då kollar dom bara efter "dom gamla" reglerna. Annars kan det ju vara högre bränsletryck med den nya pumpen, fel på BTR-en eller något sådant. Fast då borde värdena vara högre.

Mvh
Lennart
av Rådlös
Det finns nog mycket som kan vara fel. Men läs av diagnostikboxen så får du kanske mer att gå på. Det finns trådar här på forumet om hur man gör det. Tänk på att ha papper och penna till hands så du kan skriva upp koderna. Boxen kan lagra fler koder samtidigt.

På min gamla böt jag båda innerly[…]

bakluckan går inte öppna v70 -13

Hej, Jag har sedan i höstas/vintras haft pro[…]

Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]