Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Massa
Hej!
Har ett skumt problem på en 740 GLE -86 automat. Den hostar och rycker och i mer sällsynta fall dör helt. Problemet uppstår oftast vid gaspådrag (vilket gör att jag knappt vågar att nudda gasen och kör som en gubbe i hatt...) men även vid konstant hastighet. Det skumma är att jag aldrig har haft problemet vid full eller nästan full tank. Problemet har inte heller uppstått i friläge, då går motorn jämnt och fint både på tomgång och fullgas.
Har bytt bränslefilter och hällt i massa K-sprit men inget hjälper. Snälla hjälp mig!!!
av Priffe
förpump
Användarvisningsbild
av Massa
Priffe skrev:förpump
Är det den i tanken? Sitter den innuti tanken? Går den att byta för en som bara är sådär händig med bilar...? :???:
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Ja det är pumpen i tanken...huruvida du kan byta den eller ej kan jag inte svara på men det är inte särskilt krångligt...tycker jag iaf.
Du måste hur som helst plocka ur hela armaturen ur tanken och koppla bort bränsleslangar,elledningar etc...

Ett gott råd är att söka på ämnet, då lär du få en del bra tips om hur skall gå tillväga...lycka till!
av akre
Läste i någon tråd om ett liknande problem när tanken blev halvfull så la motorn av. Stängde man av motorn och startade igen fungerade det bra igen. Felet berodde på ett skräp som fastnade i insugningsröret i tanken.

Kan vara värt att rensa tanken...
Användarvisningsbild
av Massa
Tackar för alla svaren.
Har nu förkovrat mig lite angående förpump och tankarmaturer...Det verkar ju helt klart att det är denna som krånglar.

Vad jag nu undrar, kan man byta bara förpumpen eller måste man byta hela tankarmaturen? Var köper man dessa delar (eller med andra ord, säljer någon firma piratdelar? eller ska man hålla sig till Volvo original?)
Användarvisningsbild
av Massa
Hittade min gamla tråd...

Ni hade rätt! Det var förpumpen i tanken. Köpte en ny förpump på Biltema och hoppade ner i skuffen, skruvade loss plattan till tanken och bytte. Det var inte så krångligt för en hyfsat händig. Det svåraste var att skruva bort den stora ringen/muttern av plast på tanken. Den satt som f-n...
Nu går bilen perfekt igen! :) Tack för hjälpen!

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]