Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvotomas
Jag tror det är luft i kopplingen den tar längst ner och svår att få i växlarna ibland, hur ska man lufta systemet så det blir bra, har hört en del som luftat på vanligt sätt och fått det sämre istället.
av rd350
Enklaste sättet är att lufta "bakvänt" . Se till att behållaren är helt full med vätska (ända upp), öppna nippeln på slavcylindern, tryck tillbaka kolven för hand och stäng nippeln. Oftast räcker det med att bara trycka tillbaka kolven utan att öppna nippeln för att få ut luften. Vanliga sättet funkar också men är mer omständigt.
rd350 skrev:Enklaste sättet är att lufta "bakvänt" . Se till att behållaren är helt full med vätska (ända upp), öppna nippeln på slavcylindern, tryck tillbaka kolven för hand och stäng nippeln. Oftast räcker det med att bara trycka tillbaka kolven utan att öppna nippeln för att få ut luften. Vanliga sättet funkar också men är mer omständigt.
Måste man ta bort slavcylindren då eller går det att trycka tillbaka den på plats när armen sitter där ifrån lådan.
rd350 skrev:Det går fint att trycka "där den sitter", ta bara tag om kopplingsarmen och tryck.
Men kan luften komma ut om man bara trycker tillbaka kolven utan att öppna nippeln, och om man öppnar nippeln ska man stänga den innan man släpper tillbaka kolven/kopplingsarmen, men blir inte det samma som när man trycker ner kopplingspedalen eller ska man trycka åt andra hållet.
Jag luftade kopplingen genom att lossa slangen från bromsvätskebehållaren och sprutade in ny bromsvätska i slangen som går till kopplingens huvudcylinder och fyllde systemet på detta vis.
Efter detta så fick slavcylinderns luftningsnippel stå öppen ett tag så att systemet självluftade. Detta blev enligt mig jättebra luftat.
rd350 skrev:Enklaste sättet är att lufta "bakvänt" . Se till att behållaren är helt full med vätska (ända upp), öppna nippeln på slavcylindern, tryck tillbaka kolven för hand och stäng nippeln. Oftast räcker det med att bara trycka tillbaka kolven utan att öppna nippeln för att få ut luften. Vanliga sättet funkar också men är mer omständigt.
Nu har jag luftat på det vanliga sättet trycka ner kopplingen och öppna nipplen och stänga den innan man släpper upp kopplingen igen och det kom luft först sen kom det bara olja, då borde det väl inte vara någon luft kvar eller kan det vara det ändå. Kopplingen tar lika långt ner än tycker jag någon skilnad kanske.
Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]

Hej Kan någon rekommendera en verkstadshand[…]