Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

ThoCar: Du skrev att det inte gjorde någon skillnad att koppla ur lambdasonden på din bil. I mitt fall går bilen normalt med sonden urkopplad. Därför är jag mer inne på att felet är relaterat till regleringen av insprutningen. Tex att styrdatorn får felaktig indata någonstans ifrån. Med urkopplad lambda går väl systemet in i en "nöd-mod" med förbestämda indata.

Skulle vara tacksam om någon har fler ideer om vad som kan vara värt att prova.
Senaste nytt om den bluddrande 740:n: Idag gick bilen lika dåligt med urkopplad lambdasond som när sonden tidigare var inkopplad. För övrigt tändes varningslampan slutligen. Konstigt att den gick riktigt hyfsat flera dagar (förvisso korta sträckor) med urkopplad sond.
Mina tidigare misstankar mot insprutningen kan alltså ifrågasättas.
Jag ska kolla kamremmen som ThoCar föreslog.
Hej, kanske lite sent skrivet. Men jag har exakt samma problem och jag blir helt galen på de!
Ni tror inte att de kan vara luftmassemätaren?
Det är en 744 -88 (epa) har sportluft filter och som sagt luftmassemätare
Väldigt tacksam för snabbt svar vill gärna fixa problemet!
Tråkigt att du har samma problem, men det finns inte mycket att tillägga. Som jag skrev var orsaken dåliga tändkablar.
Fördelarlock och rotor hade bytts nyligen och var svartbrända, kanske en följd av tändkablarna.
Kolla detta innan du går på LMM.
Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]

Hej Kan någon rekommendera en verkstadshand[…]