Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av vinkeln
Kan man använda Biltemas reparationssats för tändstiftsgänga direkt utan att ta bort topplock osv.
740 -87 21000 mil
har upplevt det mesta men aldrig detta

vinkeln
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Känns inte som att jag skulle riskera motorn med tanke på spån från toppen när man gängar om hålen för tändstift-adaptern!

Men...det är inte min bil, så ansvaret vilar hos någon annan! :wink:
Användarvisningsbild
av prototypen
Jag vet inte vilket biltema verktyg du syftar på men själv har jag många gånger reparerat tändstiftgängor med mitt HeliCoil sats utan att lyfta topplocket.
Jag har en "dubbel" gängtapp med första delen i den normala gängan (M14*1,25) sedan kommer ett skär som skär bort den skadade originalgängan sedan kommer HeliCoil gängskärningen, mao. är det bara att skruva i denna specialtapp, om man sedan ställer motorn så att inloppsventilen är i öppet läge och sätter tryckluft i inloppsröret så blåser man ut all metallspån som blir av gängningen. Sedan är det bara att montera gänginsatsen.
av vinkeln
Biltema har en reparationsats 18-144 som enl. katalogen skall fixa det jag undrade om.
Men måste man ta av topplocket så är väl prisskillnaden mot andra mer bebrövade system inte så stor.

Frågan kvarstår fungerar det utan att ta av topplocket?

Vinkeln
av ante240
du bör nog ta bort toppen. polaren skulle göra det med toppen på plats men det gick inte, han använde biltemas gängverktyg, om du skulle ha toppen på plats så går verktyget i kolvtoppen, går ju annars att vrida runt motorn men som sagt så får du ju en massa skräp i loppet när du gängar, inget bra!
Användarvisningsbild
av prototypen
69.90 för en sån sats, då skulle jag ifrågasätta kvaliteten. Och sedan lägg till toppackning etc. så blir det lätt många hundralappar

Hör med en motorslip på din hemort, jag skulle tippa att de kan göra jobbet utan ta av toppen för ca: 300-500 kr (en gänga).
Användarvisningsbild
av Caffis
Fixade min topp med hellegäng utan att ta av den,fett på gängtappen och tryckluft fungerar fin fint skulle det nu komma ner en liten flaga blåser den ut den ganska omgående alu är en förhållande vis mjuk metall så det skall nog mycke till för en rejäl skärning
Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pr[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]

Hej. Jag har haft ett problem med att min b230f in[…]

Tack Erik ! Ska lyssna och göra det