Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har renoverat min topp fräst in ventilerna och planat den på en motorfirma, och han sa att man skulle kolla ventilspelet efter 100 mil ungefär, och när man kollar det sa han om man ska ha tex 0,35 så ska ett 0,30 bladmått gå i om man får i ett 0,35 så är det för stort sa han stämmer det att man mäter så. Om det ska vara 0,35 ska inte ett bladmått med 0,35 gå i då eller har jag fel?
Om spelet skall vara 0,35 så skall ett sådant bladmått gå i precis, men inte ett 0,40. Likaså motsatsen, ett bladmått 0,30 skall gå i utan problem, men då är det ett glapp och det skall det inte vara.
Om någon undrar, så här ser ett bladmått ut: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... -st-16851/
Bildexemplet har inte just måttet 0,35, men däremot 0,15 och 0,20. Om det är garanterat rent på ytan mellan dom båda, så tar man båda. Annars finns det säkert andra bladmått att köpa i rätt måttsatser.
Rådlös skrev:Om spelet skall vara 0,35 så skall ett sådant bladmått gå i precis, men inte ett 0,40. Likaså motsatsen, ett bladmått 0,30 skall gå i utan problem, men då är det ett glapp och det skall det inte vara.
Om någon undrar, så här ser ett bladmått ut: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... -st-16851/
Bildexemplet har inte just måttet 0,35, men däremot 0,15 och 0,20. Om det är garanterat rent på ytan mellan dom båda, så tar man båda. Annars finns det säkert andra bladmått att köpa i rätt måttsatser.
Jag frågasatte honom på motorfirman på en gång och sa till honom om ventilspelet ska vara 0,35 så ska man väl ha ett 0,35 bladmått nej det ska man inte då blir spelet för stort i verkligheten sa han då ska ett 0,30 gå i fick jag tills svars, han menade på att jag var dum i huvudet om jag inte fattade det, om det skulle vara rätt sa han att man skulle ha ett bladmått som var 0,33 så skulle det stämma?
grejen är väl att man aldrig kan kolla att ett ventilspel är EXAKT 0.35
man får nöja sig med att det är större än 0.30 men mindre än 0.35 ( kolla med 0.35 )
eller större än 0.35 och mindre än 0.40 (kolla med 0.40 mått )
Givetvis skall 0.35mm gå in. Lagom hårt. Inte superpressa in den.
Tänk på att nu sitter det dämpgummina också och dom ger visst motstånd.
Jag har varit med om varje gång när jag fräst ventilsätena så har ventilerna satt sig lite efter bara några mil.

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]