Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvorullar
Har haft detta så länge som jag haft bilen men det har inte riktigt varit högst på listan än.
Har tomgång på 600 varv och står jag på tomgång och gasar upp till 1300 varv så precis runt där så tjuter det från motorrummet (låter som det kommer därifrån) Det låter inte speciellt högt och det är bara på exakt ett ställe 12-1300varv. Gasar jag på över där så försvinner det direkt.
Det hörs även när jag kör på ettan eller tvåan vid detta varvtal.

Det har inget med servo, generatorrem eller acrem att göra för dom är precis bytta.
Vattenpump är ganska så ny, kamrem och spännrulle bytte förra ägaren för ca 2500 mil sedan (Vet dock inte om det kan ha med den eller tillhörande delar där att göra ändå)
Det är ny olja och filter.

Det låter inte speciellt högt alls men jag hör det och jag stör mig på det en aning :)
Någon som kanske varit med om liknande eller vet vad det kan vara? Är det ingen fara så kan jag leva med det :D
Har du provat med att stå vid öppen motorhuv och gasa lite och försöka spåra ljudet?

Mvh GK
Det kan vara så att generator, AC eller servo sitter lite snett eller ur linje och då blir det lite ljud från remmen. Varit med om det när jag bytt rem och det var just vid ett visst varvtal, sedan försvann det efter 300 mil när remmen slitit in sig...

/Johan
frasse4 skrev:Det kan vara så att generator, AC eller servo sitter lite snett eller ur linje och då blir det lite ljud från remmen. Varit med om det när jag bytt rem och det var just vid ett visst varvtal, sedan försvann det efter 300 mil när remmen slitit in sig...

/Johan
Ja om det vore nåt sånt hade jag blivit glad. Dock så lät det likadant innan jag bytte remmarna med dom gamla :( vet dock att generatorremmen sitter något löst så ska iaf spänna den lite till.

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]