Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Polvik
Hej!

Är det någon som kan skicka en bild på hur lastgallret på Volvo 745 ska sitta?

Antingen ska den sitta intryckt mot sätet eller lite mer utåt mot sätet, vet inte viket som är rätt. När den sitter intryckt mot sätet så blir sätet såpass intryckt så att det ser konstigt ut, men ändå ser det rakt ut. Och tvärtom så ser det bättre ut mot sätet (lite intrtryckt) men själva gallret sitter väldigt snett. ALLTSÅ, ska gallret sitta snett som '' / '' <---- eller ska det sitta rakare men väldigt mycket intryckt mot sätet?

Någon som vet?

Tack tack tacksam för alla svar!
Användarvisningsbild
av lennarte
Har det någon betydelse ? Det är ju en säkerhets sak, inte in skönhets sak. Skämt åsido, Jag har aldrig tänkt på HUR de sitter, Det sitter ju där det sitter. Ett fäste på varje sida uppe i taket och ett på varje sida i ryggen på baksätena...

Mvh
Lennart
av Polvik
Jo, men jag är sån att jag måste ha det rätt, annars stör jag mig enormt, annars hade jag inte brytt mig alls... Så stor skillnad är det inte egentligen.
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag tog ut ut lastgallret för några veckor sedan för jag har kört med baksätena nerfällda. Förre ägarens hund har bitit sönder nätet, så det har varit lagat. Ser lite tråkigt ut. En jobbarkompis skulle städa garaget för sin gamle far, där låg bl.a ett lastgaller helt i metall från en 945 -96-a som jag fick. Var ute idag och jämförde dom, jag tror inte det passar i min 745 -88B. Bockningen på det nedre röret är annorlunda, där är nog annorlunda baksäten på 940-in. Kanske det problemet du har? Att det är ett 940 galler? Det skiljer 2 - 3cm, så underdelen på gallret kommer längre fram i 740-in. Har inte provar det än, så jag vet inte om det passar. ska försöka hinna med det i morgon.

Mvh
Lennart
av Polvik
Jag har original-gallret till 740 och det passar, men det finns två olika sätt att fästa gallret. Egentligen det som är mitt problem - på vilket sätt som är korrekt.
Som du säger så tror jag inte 940 gallret passar, vet vilket du menar. Men ge det ett försök.

Fortfarande ingen som vet om det ska sitta / eller intryckt mot sätet väldigt mycket?
Mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
Var ute ikväll och satte tillbaka lastgallret. Provade först med det från 945-an, Det passade perfekt i dom övre fästena, men räckte inte ner till fästena bak på ryggstöden. Får fixa nya fästen senare, för det såg betydligt "fräschare" ut. Sätena i 945-an är förmodligen högre i ryggen. Tillbaka med det "gamla" lastgallret då. Det går inte att vända det (på min bil i alla fall). Jag har två fästen i taket så man kan ha det i uppfällt läge när man kör med sätena nerfällda (nu kan jag inte det för det ena av dom är trasigt). Bockningen på lastgallret följer taket i uppfällt läge och vänder jag det så passar det inte alls där. Sätter jag det "rätt" så följer det "linjen" på ryggstödens lutning. Alltså tvärt emot C-stolpens lutning.

Mvh
Lennart
emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]