Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tbear
#6678
Hej,

Imorgon fm skall jag ge mig på att byta bromsklossarna fram på min 945 från 1996, utrustad med ABS.

Är detta speciellt krångligt ? Har tidigare bytt på min 744 och det var relativt enkelt för att vara första gången för mig. Dock ser klossarna annorlunda ut än på 744:an.

Enligt Haynes boken skall man vika upp oket efter att ha lossat den nedre styrstiftsbulten vilket verkar vara identiskt som på 744:an.

Är det brukligt att man byter både styrstiftsbultarna och dämparfjädrar, punkt 4-10 och 4-11 sid 9-4 ?

Vidare står det :

"Placera klossarna på okhållaren (?) med friktionsytorna mot bromsskivan. Montera en ny dämparfjäder i oket med pilarna uppåt, och vrid ned oket på plats över klossarna."

Vad menas med okhållaren ? På 744:an så har jag för mig att man monterade klossarna i oket, och sedan fällde ned oket komplett över bromsskivan.

Tacksam för råd

Mvh Tobbe
Användarvisningsbild
av Sparkz
#6710
Okhållaren är väl vad som brukar kallas bygel, den delen som blir kvar när du fäller upp oket.
Bendix/DBA har en fjäder i oket, du har Girling på din 940, med fjäder på klossarna i stället.

Kolla så kolv och glidpinnar så dom går lätt, och att damaskerna är hela.

Det sitter en liten plåt i bygeln med, där klossarna ligger. Ta loss den och skrapa bort rosten innanför så klossarna går i lätt. Från början satt det plåtbitar både uppe och nere i bygeln, den nedre ska bort om den sitter kvar.

Använd inte vanlig olja/fett på glidpinnar eller kolv, damaskerna tål inte det.

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]