- fre 08 apr 2005, 22:14
#6678
Hej,
Imorgon fm skall jag ge mig på att byta bromsklossarna fram på min 945 från 1996, utrustad med ABS.
Är detta speciellt krångligt ? Har tidigare bytt på min 744 och det var relativt enkelt för att vara första gången för mig. Dock ser klossarna annorlunda ut än på 744:an.
Enligt Haynes boken skall man vika upp oket efter att ha lossat den nedre styrstiftsbulten vilket verkar vara identiskt som på 744:an.
Är det brukligt att man byter både styrstiftsbultarna och dämparfjädrar, punkt 4-10 och 4-11 sid 9-4 ?
Vidare står det :
"Placera klossarna på okhållaren (?) med friktionsytorna mot bromsskivan. Montera en ny dämparfjäder i oket med pilarna uppåt, och vrid ned oket på plats över klossarna."
Vad menas med okhållaren ? På 744:an så har jag för mig att man monterade klossarna i oket, och sedan fällde ned oket komplett över bromsskivan.
Tacksam för råd
Mvh Tobbe
Imorgon fm skall jag ge mig på att byta bromsklossarna fram på min 945 från 1996, utrustad med ABS.
Är detta speciellt krångligt ? Har tidigare bytt på min 744 och det var relativt enkelt för att vara första gången för mig. Dock ser klossarna annorlunda ut än på 744:an.
Enligt Haynes boken skall man vika upp oket efter att ha lossat den nedre styrstiftsbulten vilket verkar vara identiskt som på 744:an.
Är det brukligt att man byter både styrstiftsbultarna och dämparfjädrar, punkt 4-10 och 4-11 sid 9-4 ?
Vidare står det :
"Placera klossarna på okhållaren (?) med friktionsytorna mot bromsskivan. Montera en ny dämparfjäder i oket med pilarna uppåt, och vrid ned oket på plats över klossarna."
Vad menas med okhållaren ? På 744:an så har jag för mig att man monterade klossarna i oket, och sedan fällde ned oket komplett över bromsskivan.
Tacksam för råd
Mvh Tobbe