Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tbear
Hej,

Imorgon fm skall jag ge mig på att byta bromsklossarna fram på min 945 från 1996, utrustad med ABS.

Är detta speciellt krångligt ? Har tidigare bytt på min 744 och det var relativt enkelt för att vara första gången för mig. Dock ser klossarna annorlunda ut än på 744:an.

Enligt Haynes boken skall man vika upp oket efter att ha lossat den nedre styrstiftsbulten vilket verkar vara identiskt som på 744:an.

Är det brukligt att man byter både styrstiftsbultarna och dämparfjädrar, punkt 4-10 och 4-11 sid 9-4 ?

Vidare står det :

"Placera klossarna på okhållaren (?) med friktionsytorna mot bromsskivan. Montera en ny dämparfjäder i oket med pilarna uppåt, och vrid ned oket på plats över klossarna."

Vad menas med okhållaren ? På 744:an så har jag för mig att man monterade klossarna i oket, och sedan fällde ned oket komplett över bromsskivan.

Tacksam för råd

Mvh Tobbe
Användarvisningsbild
av Sparkz
Okhållaren är väl vad som brukar kallas bygel, den delen som blir kvar när du fäller upp oket.
Bendix/DBA har en fjäder i oket, du har Girling på din 940, med fjäder på klossarna i stället.

Kolla så kolv och glidpinnar så dom går lätt, och att damaskerna är hela.

Det sitter en liten plåt i bygeln med, där klossarna ligger. Ta loss den och skrapa bort rosten innanför så klossarna går i lätt. Från början satt det plåtbitar både uppe och nere i bygeln, den nedre ska bort om den sitter kvar.

Använd inte vanlig olja/fett på glidpinnar eller kolv, damaskerna tål inte det.

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]