Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av grisbilen
Ska prova att göra rent tomgångsmotorn även skaffa en ny Lmm.
Det här var ombesiktning, vi den första besiktningen så hade jag i ca 25 % etanol men det hjälpte inte.
En kille tipsade om Metanol, fungerar det, felet ska hittas men vore skönt att få den godkänd hos Sbp
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ingen ide att mixtra med metanol. Hade du exakt samma värden både vid kontrollbesiktningen och ombesiktningen?

Mvh GK
av grisbilen
Värderna som jag skrev blev fel, skrev att det var dom jag fick för ett år sen men läste på fel papper

Värdena som jag fick vi ombesiktningen är
co 0,5
co 2500 0,6
hc 097
lambda 1,02

Värden som jag fick vid första besiktningen
co 0,3
co 2500 0,5
hc 071
lambda 1,02

Har även gjort rent tomgångsmotorn var lite smuts men inget ingenkletat, ventilen gick lätt.
Hittade även en liten läcka vid en vacumklocka framme vid motorn som går ner i 2 runda blanka burkar, vet inte hur ska ska förklara men det ser ut att vara till avgasreningen.
Dock så var det bara glapp i anslutningen, om det nu kan ha något med co halten att göra.
Ska försöka hitta en lmm i morgon.
av NilsO
De två blanka burkarna låter som Pulsair-ventilerna? Pulsair-systemet leder friskluft från luftburken till avgassidan på motorn vid kallstart. Det extra syret i avgaserna ger bättre "förbränning" i katalysatorn så att den blir varm och börjar fungera fortare. Pulsair ska stängas av ganska snart efter start, så att ingen luft kan dras in i avgassystemet när motorn blivit varm.

En läcka där borde ge samma problem som andra läckor på avgassystemet före katalysator och lambdasond – och det kan absolut ge dåliga avgasvärden. Kanske en idé att få det tätt.
av grisbilen
Har bytt Lmm tankat i ca 90 % etanol tätade en läcka vid pulsair ventilen.
Var på sbp idag och det var gränsfall att den gick igenom.
Nu är det lungt ett år framåt men måste hitta felet, funderar på om det kan vara någon spridare som läcker.
Användarvisningsbild
av emwtur
kolla efter avgasläckage innan katten först.
annars tror jag det kan vara dags för en ny kat.
emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]