Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, har problem med att tomgångsvarvtalet på en volvo siger så snart bilen blivit varm. När jag kopplar sjunker först varvtalet till ca 1000 och sedan stiger det direkt upp till 1500 och ligger still där. Gasar jag till går det först upp sedan ner till 1000 igen och sedan direkt upp till 1500 igen. Har försökt ändra på justeringsskruven för luften men ignget händer och plockat bort gasspjällshuset och gjort rent och kollat så denna packningen var ok men detta hjälpte inte. När jag staratar bilen på morgonen går den perfekt runt 1000 varv men efter några minuter stiger tomgångsvarvtalet till 1500. Vad ska jag göra? Kan någon hjälpa mig!

Mvh,

Daniel
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Kolla tomgångsmotorn (tillsatsluftsliden) och tillhörande vakuumslangar...
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
under insuget.
Sitter parallellt med gasspjället..
av Danne77
:)..alttså jag är ingen mästare på bilar men gaspjällhuset hittar jag. Men hur ser den här ventilen ut och akn jag få en mer exakt beskrivning var den sitter. Det sitter ju en justerskruv på gasspjällshuset..sitter den när den?
Daniel
av Danne77
Var ute och kollade..är det en pryl som är ca 8 cm lång och har en diameter på ca 3 cm och sitter för sig självt med två slangar in och en kontakt? Gör gärna en tdlig beskrivning hur den ser iy och om den sitter självt eller om den sitter fast i någonting så blir det lättare att hitta..:)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jaha, två trådar...
Men det låter som du har hittat den, sitter på staget till insuget i två små gummikuddar.

Kläm ihop en av slangarna, då ska varvet gå ner under normal tomgång eller dö. Annars får den luft nån annanstans.
Är gasspjället rätt justerat? 1/4 varv efter att skruven tar i armen ska det vara, ta bort spjällkontakten när du justerar så inte den hindrar spjället från att stängas helt.
Senast redigerad av 1 Sparkz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
Alldeles riktigt...två slangar och en kontakt och den sitter för sig själv.
Tror inte jag behöver göra en tydligare beskrivning då du tycks ha hittat den :D
Lycka till!
av Danne77
Hej, Nu har problemet blivit större...det är även hög tomgång vid starten och sedan fortfarande hög när motorn blivit varm. Igår ville den inte ens starta trots bensin fram och snista på stiften...kan dett också ha med luftventilen att göra?
av Danne77
Lite sent inlägg men ändå. Jag kopplade bort tilluftssatsliden genom att tejpa igen slangarna och då vlev allting bra!
Jippie!

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]