Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av steena
Hej!

Jag har en Volvo 940 -93 FTT
I den sitter det en 13C turbo med "oställbar" wastegate från en LTT. Nu var det så att jag hade en wastegate liggande till en FTT som jag monterade efter konstens alla regler men efter det så har jag inte något laddtryck alls. Den hade legat väldigt länge och kan inte garantera funktionen på den heller, men hur vet man om den är dålig? kände på själva stången och det kändes spännt i alla fall. Sen testade jag att ta bort wastegate slangen, alltså slangen mellan turbon och wastegaten. Då borde den ju ladda fritt, men det var samma där. 0 i laddtryck.
Vill bara bekräfta om den är dålig för hade tänkte köpa en sån ny ändå http://www.turbomeck.se/Wastegate-trycklockor-Volvo-940 så man iaf kan åka 0.5 i sin FTT :)

Tack på förhand för svar!

//Steena
Användarvisningsbild
av White
Har du fått armen på wastegaten på rätt håll när du bytte klockan?
Nu menar jag alltså armen på på själva wastegaten och inte på klockan! Får du den armen på fel håll står wastegateporten öppen
hela tiden.

En Ftt (B230FT) laddar 0,51 bar original som inställningsvärde, kontrollvärdet ska ligga mellan 0,48-0,54 bar för att vara "normalt".
Senast redigerad av 1 White, redigerad totalt 0 gånger.
av steena
White skrev:Har du fått armen på wastegaten på rätt håll när du bytte klockan?
Nu menar jag alltså armen på på själva wastegaten och inte på klockan! Får du den armen på fel håll står wastegateporten öppen
hela tiden.
Det måste jag kolla! Återkommer!
av steena
steena skrev:
White skrev:Har du fått armen på wastegaten på rätt håll när du bytte klockan?
hela tiden.
Det måste jag kolla! Återkommer!

Det är nog som du säger, i och med att jag tog en tryckklocka från en garret och satt på en mitsubishi så blev det inte så bra. Ska jag sätta armen i motsatt lägge nu räcker inte ens stången. Men jag har iaf beställt en ny tryckklocka som passar perfekt då den här bara kunde sitta i en skruv. Lika bra att göra det klokt från början!

Men tack för tipset!
Användarvisningsbild
av White
Armen på wastegaten ska peka in mot motorn om jag inte minns helt fel! Alltså axeltappen som stången från klockan ska sitta på ska
vara in mot motorn.

Du gör nog klokt i att få tag på en begagnad Ftt klocka (rätt modell) eller köpa sådan som du länkade till!

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]