Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jojje167
Jag har en 944 ltt classic -98 som jag köpt en ftt westgate till. Hittade den på tradera och budade hem den. Men när jag skulle montera den så passade den inte alls. I annonsen stod det "Volvo 940 Ftt ställbar trycklocka går alltså att justera laddtrycket med denna."
Har säljaren skrivit fel eller har jag köpt något helt galet fel pryl?

Det sistnämnda har det nog blivit oavsett, men vad är det jag ska leta efter då jag tyckte säljarens beskriving stämde med vad jag ville ha?
Jag är alltså ute efter 0,6 bar (ftt) istället för mina 0,3 jag kör med idag (ltt). Har inga planer på chip å pystrim.

Den högra är den som satt/sitter i min ltt-bil. Den vänstra är den jag köpt.
Bild

(Jag är rätt ny på sånt här, ha överseende med det :))
av Jojje167
Tackar för svaret! Får nog ta och köpa den där.

Men vad jag hört så ska motorn, turbon och sånt vara lika på ltt och ftt, förutom westgaten?
Användarvisningsbild
av erikn
Så har jag också läst mig till.
Användarvisningsbild
av White
Samma motor och turbo på Ftt och Ltt, så även wastegaten. Wastegaten är en överströmningsport i själva turbon, det du menar
är en wastegateklocka! Bara för att förtydliga lite. :) Det kan dock skilja angående turbon på tidiga Ftt som i vissa fall har Garrett
aggregat i stället för Mitsubishi.

Ltt laddar 0,31 bar och Ftt 0,51 bar original som inställningsvärde från fabrik.
Ska du ladda mer än 0,55 bar rekomenderas nog bränslechip även om det under bra förhållanden går att ladda på mer med
originalchipet!

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]