Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Turbotrotteln
Hej !

Nu har jag en återstående sak att åtgärda innan jag kan besiktiga sommarbilen ! Det är att få handbromsen fungerande!

Den tar inte ett bleck! fick byggga ihop handbromsen själv med backar och den korta wiren, har smort upp armarna som skickar upp/ner bromsbackarna, dessa rör sig mycket fint. Ny rörklämma med wirefästen på bakaxeln som rör sig fint när jag drar i wiren för hand. Men det vill sig inte riktigt med handtaget, höger bromsbackar rör sig knappt någonting, medans vänster fungerar något bättre ! Något jag tänkte på, var att en plastmutter (inte den stora svarta i mittkonsollen) Utan en mindre modell, låg i bakluckan. Tittade på min andra 16v om det fanns något sånt och det ser likadant ut vid mittkonsollen som på TIC'en.. alltså ingen mutter, tänkte om de var nån låsmutter. Har denna någon betydelse om ni vet vad jag menar??

Vad kan möjligen strula när handbromsen inte får något motstånd ? Vajjern har vi spänt så mycket det går..
Backarna är nya med fjädrar, armar och leder rör sig som de ska..

Simon
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla denna tråd:
Re: Handbromsjustering 745 88-A

Så är skrev jag på en tidigare tråd om handbroms på 740:

Ett mycket vanligt fel på (alla bilmärken med den typen av handbroms) är att det rostar fast i själva leden inne i "bromstrumman". Då spelar det ingen roll hur mycket man skruvar på "ratten" för där kortar du bara "slaglängden" på spaken i så fall. På 140 och 240 fans det en justering mellan bromsbackarna men den försvann runt -80 nå'n gång Den kunde göra underverk på dålig handbroms. I ditt fall tror jag nog (om det inte "varit isär" på länge) att du får procka isär och smörja upp leden. Eftersom man inte kan justera backarna är det viktigt att det inte är slitet för mycket (gäller både backar och "trumman") Ju mer slitet det är desto sämre "hävarmsverkan" (sämre handbroms) får du.
Köpte mina grejer på Biltema (skivor, backar, ok och allt annat även "leden" på bakaxlen) fungerar bra, men backarna var "för tunnt med belägg" på så jag fick svetsa i urtagen där "staget" mellan backarna sitter (istället för justeringen) innan det blev bra. Justeringen (inanför askkoppen) gick i botten så det blev för dålig hävarm (ingen handbroms)

Läs görna igenom alla inläggen i den tråden, där står en l del "nyttigt"

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Turbotrotteln
Tack Lennart!

Saken är den att slaglängden på spaken blir det knappt märkbar skillnad på när jag justerat till max.. och inget är fastrostat, allt rör sig finnimang !
Användarvisningsbild
av lennarte
Turbotrotteln skrev:Tack Lennart!

Saken är den att slaglängden på spaken blir det knappt märkbar skillnad på när jag justerat till max.. och inget är fastrostat, allt rör sig finnimang !
Det är det som jag skrev om, slitna backar/trummor eller "bara" för "tunt" med belägg på (Biltemas?) Då "bottnar vajern innan backarna "nyper". I så fall får man släppa justeringen i spaken helt och svetsa igen i staget mellan backarna (eller på backarna där staget sitter) så mycket så att trummorna precis går på. Någon mm brukar svets räcka. vajern ska inte "röra sig" mycket när du drar i den. Då blir där bra handbroms. Leden i trumman måste gå helt lätt i alla leder och inte röra sig för mycket, det ska räcka med 4 - 6mm som vajern ska röra sig. Ju längre vajern rör sig utåt, desto sämre bromsverkan. Du ska sträva efter att bromsbackarna ska ligga mot stoppet i skölden och inte vila mot leden.

Mvh
Lennart
av Hemulen
Om det är B-temabackar så är längden fel på dom,skiljer några millimeter vilket gör att det inte går att justera så bromsen tar ordentligt.Bygga på dom kan vara en lösning.
Användarvisningsbild
av Turbotrotteln
åtgärdat, backar var ej fel. allt var korrekt förutom reservdelen som skruvar fast på bakaxeln som högervajjen ska fästas i, denna arm var fel, för lång alltså. höger vajjern blev tokslö, så fick borra ett nytt hål i armen, och då blev de bra spänst i grejjerna!

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]

Byta den stora är görbart om man inte ha[…]

Ladd problem Volvo 760

Normalt laddningsspänning på tomgå[…]

Motor lampan tänds volvo V70 2006

Hej har problem som jag inte förstår B[…]