Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har några frågor om bakaxeln och hoppas att någon här kan hjälp till.

Jag har nyss köpt en Volvo 745 -92 som extrabil och skulle kolla över bromsarna eftersom den rullade tungt. När jag fått loss bromsklotsarna på ena bakhjulet så märkte jag att hela drivaxeln satt helt lös. Jag skruvade av bromsoket och då kunde jag dra drivaxeln rakt ut. Det fanns ingenting kvar av hjullagret och ingenting som hållit drivaxeln på plats. Bromsoket var också fördärvat och läckte bromsvätska eftersom det var det enda som hållit hjulet på plats.

Det var en tjej som haft bilen tidigare och hon bara tyckte att den lät lite när man körde och trodde det var bromsarna, så risken är att hon kört ett tag utan hjullager. Dock är bilen besiktigad för bara ett halvår sedan. Besiktningen borde väl ha märkt något tycker jag - skadan ser gammal ut?

Några frågor:

Vad är det som håller drivaxeln på plats i normala fall?
Tror ni att drivaxeln tagit skada av detta?
Tror ni att godset i bakaxeln tagit skada?

Kanske nån som har lite bilder på en drivaxel och vad som håller den på plats?
Alla tips om hur jag kan reparera detta är välkomna - bilen ligger rätt nära att köras till skroten annars.

Tackar på förhand!
Tack för svaren!

hmmm... Jag tycker fortfarande det verkar lite skumt...
kanske klarnar det när man ser de nya delarna.
Ska köpa ett hjullager och testa.

Har hört nånstans att man behöver ett pressverktyg för att få i det nya lagret?
Finns det något annat sätt så man kan göra det själv på parkeringen?
Du plockar ur drivaxeln genom att ta bort de fyra skruvarna som nämnts, lagrets innerbana sitter pressad på drivaxeln och hålls på plats av en krymphylsa. Till detta jobb måste du ha en press, har du ej det lämnar du in din lösa drivaxel till en verkstad som har det. Arbetstid på lös axel, ca fem minuter.
Fixade en drivaxel komplett med lager och tätningar på skroten istället - allt i bra skick. Såg hur det hela hänger ihop när jag skruvade av drivaxeln på skroten. Så nu är bakaxelproblemet ur världen.

Hela kalaset kostade endast 300:- :)

Återigen tack för svaren!
Kopplingen tar högt upp.

Normalt ska det vara ett "spel" I pedale[…]

Dålig broms

Dålig huvudcylinder som läcker internt […]

Enkel sökning på "nätet"[…]

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]