Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Borje1
Har ett missljud från bakvagnen / bakaxeln? Hjullager?
Hjullagren är bytta för ca. 5000 mil sedan. Mycket svårt att lokalisera ljudet, har hissat upp bilen, känner inget hjul glapp.
Möjligtvis något glapp i vänster drivknut, multilink.
Hjudet uppstår från ca. 50km, och uppåt. Ett vinade, dovt ljud.
Svänger jag höger, försvinner det tillfälligt återkommer när bilen rätas upp.
Vore tacksam för ideer.

Mvh. Borje1
Senast redigerad av 1 Borje1, redigerad totalt 0 gånger.
av TourettesGuy
Har lika dan direktörsbil och hade samma problem...susade som en buss när man kom upp i 50km/h och försvann kort i gupp och kurvor...var ett hjullager fram som kärva..köpte ett helt nytt nav på Skruvat.se för typ en tusing.
Hissa opp bilen och kolla framhjulen, även jag trodde det kom bakifrån men icke...minsta lilla skrapljud från navet i upphissat läge förstärks när hela bilen tyngd ligger på sen.
av Borje1
TourettesGuy skrev:Har lika dan direktörsbil och hade samma problem...susade som en buss när man kom upp i 50km/h och försvann kort i gupp och kurvor...var ett hjullager fram som kärva..köpte ett helt nytt nav på Skruvat.se för typ en tusing.
Hissa opp bilen och kolla framhjulen, även jag trodde det kom bakifrån men icke...minsta lilla skrapljud från navet i upphissat läge förstärks när hela bilen tyngd ligger på sen.
Tack för ett tipps!
Ska försöka felsöka mer..
Tack
av Borje1
Tänkte jag skulle berätta att efter bort plockanda av bromsskivor, konstaterade jag vänster bakhjuls lager.
Då jag bytt detta för kanske 4000 mil sedan, tyckte jag det var konstigt.
Men på förra besiktningen var stötdämparen slut på denna sida, så det har väl fått jobba hårt.
Lämnades in på Volvo i Gävle, 3200kr. Ok. nu!

Mvh. Borje1

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]