Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gandalf740
tjenare temperaturmätaren på min 765 från 88 funkar inte, vad är vanligast, att själva givaren är sönder eller mätaren? var sitter givaren på b280f??
av Rådlös
Under insugningsgrenröret sitter två temperaturgivare. Den ena går till instrumentet i panelen. Den andra går till styradatorn, ECU'n. Just nu minns jag inte vilken som är vad, men det finns det andra här på forumet som kan "med förbundna ögon".
Innan du eventuellt skruvar bort den kan det vara enklare att ohmmäta den. Den skall hålla ett givet värde vid en speciell temperatur. Mät och berätta här så får du säkert svar på om det är rätt eller fel.
Användarvisningsbild
av Gandalf740
okaj skulle va bra om man kunde veta vilka värden och så det ska vara :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag är ingen expert på din motor så mitt svar är allmänt hållet.

Det normala för denna typ av temperaturberoende motstånd är som följer. OBS c:a-värden.
Vid arbetstemp 150 Ohm, vid 20 grader 2500 Ohm, vid 0 grader 5800 Ohm, vid -20 grader 45000Ohm.

Observera att det finns i huvudsak två typer av tempsensorer, en med enkel termistor och en med dubbel termistor. Den med enkel är jordad genom ett av de två stiften i sensorns kontaktstycke och kontaktstycket är då troligen blått. På den med dubbel termistor är dessa jordade i gods och bör då mätas var och för sig mot gods, dessa kan ha ett svart kontaktstycke.

Mvh GK
av Kenta71
Hej på er.. Jag har trassel med min tempmätare. Har en 760 -89 B280F. Jag har snurrat runt här på siten utan att hittat nån hjälp så jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa till. Givaren e bytt å nyss så bytte jag tempmätaren. Tankmätaren funkar klockrent, läste nånstans att dom "jobbar" tillsammans.

Mvh: Kenta...

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]