Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Robins
Har stött på ett litet men oerhört irriterande skit fel!

Mitt batteri sitter löst på min 940. Öglan till fästet satt helt stumt! Aha, enkelt, sprayade på wd40, och det gick att skruva loss jätte lätt.

Problemet är att det inte låser fast batteriet oavsett hur jag vänder brickan i botten! Sitter en plast botten mellan batteriet och plåten på undersidan som jag testade att ta bort, men detta hjälpte inte heller!

Något tips på hur jag kan lösa detta irriterande skit fel? Kan man köra en rövare och fästa batteriet med ett spänband när man kör in på besiktningen??

M.V.H
av Karlie
Robins skrev: Kan man köra en rövare och fästa batteriet med ett spänband när man kör in på besiktningen??

M.V.H
Inga problem. Har kört "spännbands-varianten" flertalet ggr när fästpinnen gått av på 7/940. Brukar fungera kanon, och inga som gnäller på bes heller :)
av Rådlös
Det här är en bild på batteriet i en 960. Men jag antar att det är mycket snarlikt i en 940?
Bild
Om skuven eller gängorna har gått förlorade, så är det väl inget som hindrar att man sätter en vanlig skruv uppifrån och en mutter på undersidan? Sedan kan man ju leta upp fungerande och kompletta delar på en bilskrot. Då har man ju tid på sig.
Bilden kommer härifrån: http://www.volvopartswebstore.com/
av osla
det räcker om man drar en spänrem runt batteriet. bara batteriet sitter fast är dom nöjda och vissa bilar har en rem original
av sicnarf
Bra råd av dig Rådlös,men du har inte tänkt på att det är så himla trångt där och att det är inte så enkelt att göra som du säger.Mycket lättare att ta ett rem runt då.

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]