Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har en Volvo 965 3.0 -96. Syrservon vibrerar och låter "skångrande" när jag svänger vid stillastående. Jag kan undvika oljudet om jag svänger långsamt. Det är också bättre när bilen är kall.

Är det någon som har någon idé om vad som är fel? Min känsla är inte att det kommer från servopumpen.

Mycket tacksam för svar!
Om oljenivån börjar bli för låg brukar det hugga när vrider på ratten. Väldigt obehagligt när man kör. Kolla på oljan, den ska vara klar och röd. På min såg den ut som svart metalic färg när jag köpte den. Jag sög ut den gamla oljan, fyllde på ny, startade motorn, vred ratten fulla varv några gånger, sög ut oljan,fyllde på ny och upprepade detta några gånger. Jag tror där gick åt 2l eller så. Styrningen blev som ny. Volvo rekommenderar inget oljebyte på servo oljan men det kan verkligen behövas. Min 740 hade gått runt 38000mil när jag gjorde detta och eftersom det inte går att få ut all gammal olja tänkte jag göra om det i sommar. Den blev aldrig helt ren och börjar bli grå igen.

Mvh
Lennart
Hej,

Tack rd350 och tack Lennart!

Jag har kollat oljenivån och jag har bytt en stor del av oljan genom att suga ur som ni nämnde. Det har inte gett någon förbättring.

Betyder det att det sannolikt är styrväxeln som behöver bytas?

Tacksam för svar!

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]

Jag har ingen erfarenhet av att använda bilas[…]